Friday, August 28, 2009

PERKAITAN ORANG BUTA DENGAN DERIA SENTUHAN DAN SALAH TANGGAPAN

Bila sebut sahaja orang buta terus sahaja terbayang di fikiran kita ialah orang yang langsung tidak dapat melihat. Bagi mereka yang buta kawasan di sekeliling mereka gelap, Ramai juga dalam kalangan orang buta yang dapat melihat cahaya dan bayang-bayang. Bagaimanapun penglihatan begini masih tidak dapat membantunya bergerak dengan menggunakan daya pandangan. Orang yang buta semenjak dilahirkan pula tidak dapat menanggapi konsep gelap dengan tepat. Seandainya ditanya mungkin mereka boleh menjawab dengan jitu. Penjelasan yang diberikan mungkin berdasarkan pembacaan dan cerita orang. Sebenarnya mereka sendiri tidak pernah berhadapan dengan keadaan yang gelap dan terang dalam erti kata yang sebenar. Pastinya konsep warna tiada dalam fikiran mereka.

Setiap manusia mempunyai keinginan dan nafsu untuk mengetahui bentuk dan keadaan sesuatu sama ada dalam bentuk konkrit atau abstrak. Orang yang tiada penglihatan boleh mengetahui sesuatu benda yang konkrit dengan menggunakan deria sentuhan. Sepuluh jari di tangan kanan dan kiri amat berharga kepada orang buta. Sebetulnya deria sentuhan orang buta amat peka dan sensitif. Mereka akan mengenali sesuatu objek setelah benda itu disentuh separuh atau seluruh bergantung kepada situasi dan keadaan. Dalam keadaan tertentu deria bau juga turut memberi peranan dalam usaha orang buta mengenali dan menanggapi sesuatu.

Saya masih ingat lagi sewaktu saya berada di Sekolah Princess Elizabeth, Johor Bahru. Guru-guru, house assistance (HA) dan house mother (HM) sering berkata "kamu semua ni tak ada kerja lain ke, asyik nak meraba je. Bila diraba semuanya rosak, patah, memang nak kena rotan." Bila saya amati dan renungkan kembali ungkapan sebegini tidak harus dilemparkan kepada kanak-kanak buta. Mereka yang berkata begitu pun tidak boleh disalahkan juga. Dalam hal ini, mungkin mereka tidak boleh berfikr dengan matang meskipun mereka bekerja mengasuh dan mendidik kanak-kanak buta. Sebahagian ruang lingkup hidup mereka pun dengan kanak-kanak buta. Sepatutnya mereka menasihati kanak-kanak buta supaya menyentuh sesuatu dengan cara yang betul dan tidak mengganas. Sewajarnya mereka bertindak sebagai pembantu dan pembimbing dalam proses mengajar orang buta menyentuh sesutu benda dengan cara yang sesuai dan tidak janggal bila mata orang normal memandang.

Anggota masyarakat lebih-lebih lagi mereka yang ditempatkan di institusi dan organisasi yang ada orang buta tidak harus melarang atau marah kepada orang buta yang suka meraba. Lebih teruk lagi jika bekerja di institusi kanak-kanak buta. Jika kerap dilarang, dimarahi dan dikutuk perkembangan kanak-kanak buta akan terbantut. Pengetahuan orang buta terhadap sesuatu benda juga akan terbatas. Tidak hairanlah dalam masyarakat Melayu ada peribahas yang mengatakan seperti orang buta meraba gajah. Bila meraba telinga gajah, begitulah bentuknya. Jelas sekali mereka menganggap segelintir ahli masyarakat yang berada di celah-celah mereka iaitu orang buta tidak boleh diharap dan tidak boleh membuat keputusan yang tepat. Secara sinis dan menghina peranan mereka dalam masyarakat cumalah meniup tepung seandainya masuk mata pun tak kesah sebab mata dah buta.

Sewaktu saya di sekolah menengah, berbeza sedikt ceritanya berkenaan orang buta yang suka meraba. Salah satu ungkapan yang kerap didengar ialah "suka raba perempua". Semestinya perbuatan ini dilakukan oleh lelaki buta. Bagi saya mereka yang suka meraba perempuan ini tidak boleh diealahkan seratus peratus. Mereka manusia normal yang telah mencapai tahap akhil baligh dan mempunyai naluri ingin tahu bentuk badan perempuan. Nafsu ini sukar dan tidak boleh dihalang. Remaja lelaki celik boleh melihat badan perempaun dengan mata mereka tanpa meraba. Bagi remaja buta yang mudah berasa malu dan pandai menjaga harga diri, perbuatan meraba perempauan tidak akan dilakukan oleh mereka. Jauh di sudut hati mereka pun ada keinginan untuk mengetahui bentuk badan perempuan kerana mereka manusia biasa. Bagi mengurangkan gejala ini terus berlaku pihak sekolah sewajarnya mempunyai patung yang betul-betul menyerupai bentuk badan perempaun. Remaja lelaki perlu diberi kesempatan meraba seluruh patung berkenaan bagi memberi bayangn yang hampir tepat tentang bentuk badan seorang perempuan.

Kebanyakan mereka yang celik mengakui hakikat bahawa orang buta perlu meraba jika hendak mengenali seseorang. Dapat kita perhatikan seseorang celik akan datang secara senyap dan menghulurkan lengannya kepada orang buta. Tujuannya ialah untuk memastikan sama ada orang buta yang disasarkannya mengenalinya ataupun tidak. Jika orang yang menghampirinya sudah terlalu biasa dengannya, dengan hanya memgang lengan sudah dapat dikenali. Sekiranya dengan meraba lengan belum boleh dikenali, orang buta berkenaan akan meraba anggota-anggota badan yang lain sehingga dikenali. Jika masih sukar dipastikan orang yang diraba orang buta akan melakukan sesutu sehingga rakannya atau kenalannya membunyikan suara.

Bagi orang buta yang tidak mempedulikan tanmggapan dan kritikan masyarakat terhadapnya. Dia akan cuba meraba apa sahaja objek dan benda yang ada di sekitarnya. Lebih-lebih lagi sesuatu benda itu baru dijumpainya. Setelah sesuatu benda diraba secara keseluruhannya barulah dia mempunyai pengetahuan yang lengkap berkenaan benda itu. Bagi orang buta suatu kepuasan jika dia dapat menjelaskan sesuatu dengan tepat kepada rakannya yang lain. Bersesuaianlah dengan kegemaran orang buta suka berkumpul dan berbual. Untuk tujuan ini mereka perlu mempunyai banyak maklumat dan pengetahuan yang boleh dijadikan sebagai topik perbincangan.

Jelaslah di sini sesuatu yang dilakukan oleh mansuia mestilah berdasarkan kepada keperluan, kelebihan dan kekurangan pancaincera yang ada pada seseorang manusia. Bagi orang buta situasi yang betul ialah dari sentuhan terus ke otak. Otak akan jelmakan ke dalam fikiran. fikiran yang akan menentukan tindak laku mereka. atas hakikat inilah golongan masyatakat yang normal penglihatan mesti memahami dan menyesuaikan diri dengan naluri dan perasaan orang buta. Sikap preasangka dan prajudis terhadap orang buta akan menyebabkan tanggapan yang serong dan menyeleweng terhadap orang buta secara keseluruhannya.

No comments:

Post a Comment