Monday, September 14, 2009

SEJARAH TULISAN BRAILLE

Louise Braille dilahirkan pada 4 Januari 1809 di daerah Coupvray 40km jauhnya dari kota Paris. Sewaktu usianya 3 tahun Louise Braille menjadi buta kerana matanya terkena suatu alatan tajam dan beransur-ansur rosak akibat jangkitan. Pada tahun 1819 sewaktu usianya 10 tahun dia mula bersekolah di l'Eecle des Yeunes Avengles di kota Paris iaitu sekolah cacat penglihatan pertama yang didirikan oleh Valentine Hauy Pada tahun 1784.



Louise Braille merupakan anak yang cerdas serta memiliki kesungguhan yang kental. Setelah tamat sekolah, beliau bekerja di sekolah tersebut sebagai guru. Pada zaman itu tulisan yang digunakan ialah tulisan Latin yang dicetak timbul. (relief).


Seorang pegawai tentera berkuda Perancis yang bernama Charles Barbier dan sezaman dengan kehidupan Louise Braille telah mencipta tulisan titik-titik timbul yang dapat dibaca secara sentuhan. Sistem tulisan ini terbentuk daripada 12 titik. Dengan 12 titik inilah akan dibentuk menjadi simbol-simbol tertentu yang boleh difahami oleh manusia yang mempelajarinya. Louise Braille sangat berminat dengan tulisan ini dan beliau membuat kesimpulan bahawa sistem titik timbul lebih baik daripada tulisan relief Latin. Beliau mendapat idea untuk menyusun kembali sistem tulisan ini menjadi 6 titik sahaja dan akhirnya dikenali sebagai tulisan Braille. Sistem tulisan ini diciptanya untuk keperluan bahasa, matematik, muzik dan lain-lain cabang ilmu. Beliau menamakan alat tulisnya sebagai reglette.

Pada tahun 1836 sistem tulisan Braille sudah lengkap dan boleh digunakan oleh orang-orang buta. Sejak detik itulah Louise Braille diminta untuk memperkenalkan sistem tulisan Braille agar dapat digunakan secara meluas dan dimanfaatkan sebagai tulisan rasmi orang-orang buta. Pada tahun 1860. dalam suatu kongres antarabangsa, tulisan Braille diterima sebagai tulisan rasmi bagi sekolah buta di seluruh Eropah Barat. Pada tahun 1852 Louise Braille telah meninggal dunia. Sebagai tanda untuk mengenang jasanya yang tidak ternilai kepada orang-orang buta, Di Coupvray iaitu daerah lekahirannya telah didirikan tugu Louise Braille. Berkaitan dengan ini juga pada 4 Jabuari setiap tahun diperingati sebagai gari Braille di seluruh dunia.

1 comment:

  1. Sejarah yang cikgu kongsikan ini memang bermakna. Kalau boleh, cikgu luangkan sedikit masa untuk hantar lebih posting seperti ini dalam blog cikgu. Untuk pengetahuan cikgu, saya sudah ada blog.

    ReplyDelete