Monday, September 7, 2009

ALLAHYARHAM SUDIRMAN HAJI ARSHAD PENGHIBUR KREATIF YANG TIADA TOLOK BANDINGNYA

Pada 31 Ogos tahun 2009 saya dan seisi keluarga terpaku di depan televisyen kerana menonton konsert Allahyarham Sudirman Haji Arshad yang disiarkan di TV3. Sambil berehat bersama isteri dan anak-anak, terimbas kembali peristiwa manis dan pahit sewaktu masih menuntut di Universi Malya. Konsert ini pernah dipersembahkannya setehun sebelum beliau kembali ke rahmatullah. Konsert semepena sambutan hari kemerdekaan telah dianjurkan pada 9 Mac 1991 bertempat di Melaka Bandaraya Bersejarah. Konsert yang penuh dengan mesej berkaitan dengan semangat cintakan tanah air ini telah berlalu 19 tahun. Waktu ini saya berusia 23 tahun dan sering mengikuti dengan penuh minat perkembangan artis-artis tempatan. Bagi saya Allahyarham Sudirman berjaya menampilkan dirinya sebagai seorang penyanyi yang berkualiti dan berjiwa patriotik. Sehingga ke saat ini tiada seorang pun penyanyi Malaysia yang berjaya menandinginya dalam mengendalkan satu konsert yang penuh bertenaga dan berjaya menarik minat penomton dari semua kaum tanpa mengira darjat dan status pekerjaan.

Pada tahun ini terlintas di fikiran penerbit rancangan untuk sambutan lemerdekaan yang ke-52 bagi menyiarkan semula konsert Sudirman yang suatu ketika dulu sangat diminati dan dikagumi oleh rakyat Malaysia dan peminat-peminatnya di seluruh pelusuk rantau Asia Tenggara yang boleh memahami dan bertutur dalam bahasa Melayu. Tujuan utama konsertnya dipertontonkan semula adalah untuk menyemarakkan semangat patriotik dalam kalangan rakyat Malaysia. Menerusi konsert rakyat dipupuk agar cinta akan tanah air sendiri dengan cara mengenali dan memahami unsur-unsur kebudayaan beberapa kaum utama yang ada di Malaysia. Kata-kata perangsang diluahkan bermatlamat untuk mengajak rakyat menghormati antara satu sama lain tanpa mengira status dan taraf hidup seseorang. Ungkapan-ungkapannya juga menaikkan semangat rakyat agar menumpahkan taat setia kepada pemimpin, raja dan negara dalam usaha membimbing rakyat mengenali Malaysia dengan lebih mendalam. Tidak hairanlah beliau dugelar sebagai Penghibur Milik Masyarakat, Seniman Rakyat dan Elvis Malaysia

Dalam menjayakan konsert, Allahyarham Sudirman membuat perancangan dan persediaan yang teliti dan tersusun. Beliau mempunyai penari (The Girls) yang terlatih dan jenis tarian disesuaikan dengan matlamat konsert. Pancaragamnya digelar sebagai (The Glue) yang mampu membuat persembahan yang menarik serta menghiburkan. Beliau juga mempunyai penyanyi latar yang bertenaga (The Geggles) yang sentiasa menunjukkan prestasi yang unggul sewaktu mengadakan persembahan pentas. Setiap konsert yang diusahakannya mempunyai tema dan gaya persembahan yang tersendiri tanpa ada unsur-unsur peniruan daripada penyanyi yang lain. Beliau sekali-sekala menyanyikan lagu-lagu yang pernah dipopularkan oleh R. Azmi, Kamariah Nor dsbnya bukan atas dasar tiada identiti sendiri tetapi untuk mengembalikan ingatan hadirin kepada artis-arits lama yang pernah menaikkan martabat seni suara tanah air. Secara kebetulan pula lagu berkenaan mengetengahkan maksud yang bersesuaian dengan tema konsert yang ingin diterapkan kepada penonton.

Jika kita fikirkan secara mendalam, maksud tersurat dan tersirat di sebalik tirai konsert yang diperdengarkan semula kepada rakyat sempena sambutan bulan kemerdekaan yang ke 52 ialah tema yang ditonjolkan oleh Allahyarham Sudirman bertepatan dan bersesuaian dengan tema sambutan kemerdekaan yang ke-52 iaitu !malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Lagu-lagu yang dinyanyikan termasuklah lagu warsan, Tanggal 31, Tegakkan Bendera Kta, Bumi Bertuah dsbnya membawa mesej berkorban dan berjuang untuk tanah air. Beliau juga berkebolehan menyanyikan lagu Melayu, Inggeris, Cina dan Tamil dengan sebutan dan intoasi yang baik. Bertitik tolak pada bakatnya yang luarbiasa maka beliau dapat menarik minat semua kaum utama uang ada di Malaysia. Dengan cara inilah tersemainya semangat perpaduan dalam kalangan rakyat. Justeru, menerusi hiburan boleh mengeratkan dan mengukuhkan lagi ikatan persahabatan sesama rakyat Malaysia yang berlainan kaum.

Oh ya, asyik bercerita tentang bakat nynyiannya terlupa pula menceritakan tentang profil dirinya. Allahyargam Datuk Sudirman Hj. Arshad dilahirkan pada 25 Mei, 1954 di Temerloh, Pahang. Bapanya bekerja sebagai Pengurus Syarikat Bas Temerloh. Ibunya pula pernah menjadi Wakil Rakyat Kawasan Temerloh pada tahun 1955 dan telah meninggal dunia pada tahun 1959 sewaktu Allahyarham Sudirman berusia 5 tahun. Bapanya meninggal dunia pada tahun 1978. Beliau merupakan anak bongsu daripada enam orang adik-beradik. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Abu Bakar (Mentakab) dan Sekolah Kebangsaan Jalan Bahagia (Temerloh). Kemudian beliau meneruskan persekolahannya di Sekolah Menengah Abu Bakar, Kuantan sehingga tingkatan 6. Pada tahun 1976 beliau menyambung pengajiannya di Fakulti Undan-undang, Universiti Malaya. Pada tahun 1980 beliau mendapat ijazah undag-undang (LLB) kepujian kelas ketiga. Pada tahun 1984 beliau telah diiktiraf sebagau peguambela dan peguamcara. Bagaimanapun beliau bertekad meniggalkan bidang guaman dan berkecimpung dalam bidang yang sangat diminatinya sebagai penghibur yang serba boleh dan kreatif. Pada 14 Februari 1981, beliau telah berkahwin dengan gadis pilhan yang dikenalinya sejak kecil iaitu Kamariah Jamaluddin (Kay) yang bekerja di Petronas. Oleh kerana tiada persefahaman antara mereka, hubungan mereka sebagai suami isteri cuma bertaham selama tiga tahun sahaja dan telah bercerai pada 25 Mei 1984.

Setiap album Allahyarham Sudirman mempunyai tema dan identiti yang tersendiri. Menerusi nyanyiannya beliau ingin menonjolkan mesej yang bermakna kepada pendengar dan peminat-peminatnya. Sambil berhibur peminat-peminatnya boleh mendapatkan nasihat, pedoman, panduan hidup, menyemai semangat patriotisme dsebnya. Sepanjang penglibatannya secara aktif dalam bidang nyanyian beliau telah menghasilkan satu EP dan beberapa album. Selepas memenangi Bintang RTM pada tahun 1977 beliau telah nerakankan suara dalam EP sulungnya, Teriring Doa bersama Warnada Rekod. Pada tahun 1978 EMI menawarkan kontrak kepada Allahyarham Sudirman dengan albumnya yang pertamanya berjudul Aku Penghiburmu. Pada tahun 1979 pula muncul pula album bertajuk Perasaan dengan menampilkan lagu Gerimis di Lautan dan beberapa lagu lucu seperti Mat Disko dan Toyol. Setelah tamat pengajiannya beliau bebas menampilkan dirinya dalam bidang seni suara. Antara album yang telah dihasilkannya termasulah: Tahun 1980, album Anak Muda dan Lagu Anak Desa, Tahun 1981, album Lagu Dari Kota dan Twinke-Twingle Little Star, Tahun 1982, album Cinta dan Abadi, Tahun 1983, album Images, Tahun 1984, album Orang Baru dan Lagu Dari Sebuah Bilik. Tahun 1985, Konsert Anak Desa di UKM bangi (terhad diterbitkan dalam netuk kaset, Tahun 1986, album Orang Kampung, Tahun 1987, album Kulit dan Tahun 1989, album Asia's No. 1 Performer. Sepanjang penglibatannya dalam bidang seni sauara, beliau telah menghasilkan sebanyak 18 album dalam bahasa Melayu dan dan dua buah album dalam bahasa Inggeris.

Kehebatannya terserlah apabila beliau menganjurkan dan melaksanakan satu konsert terbuka yang paling besar dan hebat di Malaysia. Secara sukarela beliau menghiburkan orang ramai secara percuma di Jalan Chow Kit pada 15 April tahun 1986. Dianggarkan 100 ribu orang membanjiri Jalan Chow Kit bagi menyaksikan persembahan bertenaga Datuk Sudirman secara langsung.

Pada 19 Mac tahun 1989, satu kejayaan yang membanggakan bagi rakyat Malaysia di mana Allahyarham Datuk Sudirman Hj. Arshad telah berjaya memenangi gelaran "Persembahan Terbaik" dalam pertandingan Anugerah Muzik Asia Tahun 1989 yang dilangsungkan di Albert Hall, London.

Pada tahun 1986, penganjur Tahun Melawat Malaysia telah melantiknya sebagai Duta Nyanyian Pelancongan Malaysia. Sewaktu Persidangan Pelancongan Asia Pasifik (PATA) yang ke-35 di Kuala Lumpur, Sudirman mempopularkan lagu Cinta Malaysia, Kenali Malaysia (To Know Malaysia is to Love Malaysia) ciptaan Carol Connors dari Amerika Syarikat. Lagu ini menjadi tema semasa kempen Tahun Melawat Malaysia.

Tanpa diduga pada 17 Julai 1991, Sudirman telah dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Pusat Perubatan Tawakkal Kuala Lumpur. Sebelumnya beliau dilaporkan pengsan setelah terjatuh. Keluarganya merahsiakan kepada umum di mana beliau dirawat. Beliau terlantar sakit selama 7 bulan. Pada 22 Februari tahun 1992, jam 4.00 petang pada usianya 37 tahun, beliau telah kembali ke rahmatullah di rumah kakaknya Rudiah Hj. Arshad di Bangsar Patk, Kuala Lumpur. Jenazahnya telah dikebumikan di tanah perkuburan Kg. Cengal, Temerloh. Ribuan peminat setia termasuk Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Dr. Mahathir Mohamad telah menziarahi jenazah Allahyarham yang dianggap sebagai satu kehilangan besar bagi dunia hiburan tanah air.

No comments:

Post a Comment