Tuesday, March 20, 2012

Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir keluar UMNO. Apa Motifnya yang tersirat?

Setelah beberapa bulan berada di pentas ceramah dan sesi penerangan yang tidak sehaluan dengan perjuangan UMNO kini, akhirnya pada 19 Mac 2012 Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir telah mengisytiharkan dirinya keluar dari parti UMNO. Beliau yang sebelum ini bersusah-payah dan bersenang-lenang dalam UMNO selama 56 tahun telah bertindak menyisihkan dirinya dari parti yang sekian lama menaikkan namanya dalam arena politik tanah air. Beliau dilahirkan pada 4 Jun 1939 di Kampung Tawar, Kulim, Kedah. Beliau berkelulusan Undang-Undang dari Lincoln,s inn London pada tahun 1970. Seingat saya beliau pernah menjadi Menteri Penerangan dari tahun 2004 hingga tahun 2006. Tidak dinafikan jasanya pada UMNO dan Malaysia harus dipuji. Beliau juga sekian lama memenangi kerusi Parlimen Kulim-Bandar Baru, Kedah.

Peminat politik tertanya-tanya sindrom apakah yang telah melanda Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir sehingga tergamak mengutuk habis-habisan parti politik yang disayanginya selama ini. Parti UMNO jugalah yang telah mempopularkan Tan Sri Abdul Aziz di pentas politik negeri Kedah. Sewaktu beliau menjadi ahli parlimen selama beberapa penggal, beliau amat dikagumi dan dihormati oleh kebanyakan pengundi di Kulim-Bandar Baru. Dengan tiba-tiba kita didedahkan dengan maklumat yang disebarkan oleh Tan Sri Abdul Aziz berkaitan kelemahan-kelamahan dan rasuah yang dilakukan oleh pemimpin UMNO masa kini. tiada usaha yang bersungguh-sungguh untuk memujuk pemimpin UMNO agar tidak bergelumang dengan dosa rasuah. Memandangkan UMNO kini telah banyak tersasar dari landasan asal dan tujuan murni penubuhan UMNO. Tanpa ragu dan segan silu, beliau mengambil keputusan untuk menceritakan segala kepincangan dan budaya kronisme yang wujud dalam UMNO.

Tindakan luar jangka yang dimbil oleh beliau telah mengejutkan banyak pihak. Seorang Tan Sri yang sebelum ini begitu setia dengan UMNO telah berpaling tadah dan begitu lantang menyuarakan rasa tidak puas hatinya terhadap UMNO. Keputusannya keluar dari UMNO saya teliti dengan penuh berhati-hati. Bagi saya tiga jangkaan beliau sanggup keluar dari UMNO. Pertama, Beliau beranggapan pemimpin UMNO masa kini telah terpesong dari perjuangan asal penubuhan UMNO. Lantaran itu, Pemimpin tertentu sanggup memungkiri amanh rakyat dengan melakukan rasuah dsbnya. Kedua, Beliau terpikat dan yakin dengan reformasi dan pendekatan politik yang sedang dirancang dan telah dilaksanakn oleh Pakatan Rakyat. Mungkin beliau menyelami beberapa dasar dan pelaksanaan pembangunan di empat negeri di bawah Pakatan Rakyat menjurus terus kepada rakyat. Ketiga, barang kemungkinan beliau dijadikan alat untuk menyusup masuk ke dalam parti pembangkang dan merosakkan parti pembangkang dari dalam. Bak kata pepatah Melayu "gunting dalam lipatan". Perkara ini pernah berlaku di Perak pada tahun 2009 di mana ADUN Bota, Nasarudin Hashim berpura-pura menyertai PKR dan selang beberapa hari selepas itu kembali semula kepada BN.

Lantaran itu, Pakatan Rakyat yang dianggotai oleh PKR, PAS dan DAP harus berhati-hati dengan reaksi dan perilaku yang ditunjukkan oleh Tan Sri Abdul Kadi Sheikh Fadzir. Pemimpin Pakatan Rakyat boleh berbaik-baik dengan beliau tetapi dalam keadaan berjaga-jaga. Rahsia dan strategi parti dalam usaha memenangi hati rakyat dan merampas negeri-negri lain yang masih dikuasai oleh BN mesti disembunyikan daripada beliau. Kawan dalam politik memang tidak boleh dipercayai. Kita harus menghayati sejarah Melaka, peranan jahat yang dimainkan oleh Kitul telah menyebabkan perselisihan faham sesama pembesar Melaka pada ketika itu. Pakatan Rakyat pun telah ada banyak pengalaman beberapa ahli parlimennya yang berpaling tadah. Seterusnya mengutuk Pakatan Rakyat di parlimen dan medan politik yang lain. Begitu juga dengan Ibrahim Ali yang telah mempermainkan parti PAS di Pasir MAS. Setelah beberapa lama mendapat mandat daripada rakyat Pasir Mas. Sedikit demi sedikit menghina dan mencerca pemimpin PAS. Bak kata peribahasa Melayu "melepaskan anjing yang tersepit".

No comments:

Post a Comment