Thursday, December 31, 2009

TAHUN BARU DIIRINGI DENGAN KENAIKAN HARGA GULA

Tepat 12.00 tengah malam, 1 Januari 2010 harga gula naik RM0.20 sekilogram. Pada kali ini Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Malaysia berjaya merahsiakan perancangan kerajaan untuk menaikkan harga gula. Kemungkinan besar pengilang, pemborong, peruncit dan pengguna tidak mengetahui langsung bahawa harga gula naik pada jam 12.00 tengah malam 1 Januari 2010. Sekiranya khabar angin tersebar sana sini pastinya kegiatan memyorok gula oleh pemborong-pemborong akan berlaku. Dengan cara inilah mereka boleh mengaut keuntungan yang banyak. Akibatnya bekalan gula di pasaran berkurangan.

Dengan pengumuman ini para pengilang, pemborong dan peruncit yang secara kebetulan ada menyimpan stok yang banyak akan mengecap keuntungan yang banyak. Tahun 2010 membawa tuah kepada mereka kerana dengan tidak diduga sama sekali kerajaan mengumumkan kenaikan harga gula RM0.20 sekologram beberapa jam sebelum tibanya tahun baru.

Bagi pengguna pula inilah berita yang kurang menyenangkan terutama sekali golongan petani dan pekebun yang tinggal di kampung-kanpung. Kebanyakan mereka mengamalkan peratanian sara diri dan tiada pengetahuan yang mencukupi untuk mengamalkan pertanian secara komersial. Dengan kenaikan harga gula dan roti putih kos hidup pengguna semakin meningkat. Gaji dan pendapatan sebahagian besar pengguna masih pada tahap yang sama. Dengan ini nilai pendapatan kebanyakan individu semakin berkurangan. Daya beli pengguna semakin terbatas kerana sejumlah wang tertentu terpaksa diperuntukkan kepada gula dan makanan yang bahan mentah utamanya ialah gula.

Dalam tempoh yang terdekat kebanyakan sumber makanan juga akan turut naik terutama sekali makanan dan minuman yang memerlukan gula sebagai bahan asasnya. Kepada mereka yang gemar makan dan minum di restoran, kedai kedai dan warong-warong harga setiap jenis minuman kecuali air suam dan air kosong akan naik harga sekurang-kurangnya RM0.10. Begitulah juga makanan yang perisa utamanya gula termasuklah pelbagai jenis kuih-muih, lauk-pauk dsbnya. Barang makanan diproses oleh kilang juga sedikit masa lagi akan mengalami kenaikan harga kecuali beberapa jenis makanan yang kenaikan harganya dikawal oleh kerajaan. Kenaikan harganya mengambil masa yang lama kerana pihak pengilang perlu mengemukakan permohonan terlebih dahulu daripada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri. Koperasi dan Kepenggunaan Malaysia.

Dengan kenaikan harga gula dan roti putih golongan pengilang, pemborong, peruncit akan menikmati keuntungan yang berterusan. Margin keuntungan mereka tidak berkurangan. Tambahan pula barang-barang lain akan turut sama naik harga secara berperingkat-peringkat. Pengusaha restoram, kedai makan dan warong tentunya lebih ceria kerana keuntungan mereka akan terus berlipat ganda. Harga gula naik RM0.20 sekilogram berbanding secawan tek atau kopi yang akan naik sekurang-kurangnya RM0.10. Sekilogram gula sekurang-kurangnya boleh digunakan untuk membuat 12 hingga 15 gelas/cawan kopi o. Dapat kita bayangkan berapa banyak keuntungan yang dinikmati mereka. Sebenarnya kenaikan harga gula dan roti putih ini kesannya negatif ditanggung oleh pengguna.

No comments:

Post a Comment