Sunday, December 6, 2009

MALU MENGAKU SEBAGAI GURU YANG MENGAJAR PELAJAR CACAT

Pada 12 November 2009 saya ke Dewan Serbaguna E12, Kompleks Kerajaan, Putarajaya bersama 3 orang guru dan seorang Pembantu Am Rendah. Kami ke sana bertujuan untuk raptai Majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang Bagi Tahun 2008. Salah seorang daripada kami telah mempelawa saya menumpang keretanya. Lega rasa di hati kerana dengan menaiki kenderaan awam pada waktu tengah hari agak panas dan memenatkan. Kami tiba di Dewan Serbaguna E12 pada pukul 1.20 tengah hari. Sebelum raptai bermula kami menikmati makanan yang disediakan oleh pihak penganjur. Semua penerima anugerah masih dalam kelompok masing-masing.


Tepat pada pukul 2.15 petang, pihak penganjur iaitu Bahagian Pendidikna khas, kementerian Pelajaran Malaysia menyebut nama pemenrima anugerah dan ditempatkan di meja tertentu. Saya ditempatkan bersama-sama guru dari SMPK Setapak Kuala Lumpur,, SMPK Persekutuan Pulau Pinang dan SMPK Indahpura. Kulai, Johor. Sementara menantikan raptai bermula kami berkenalan dan berbual-bual. Pada mulanya topik perbualan tertumpu kepada rasa tidak puas hati terhadap pengendalian raptai Majlis APC. Masing-masing melontarkan komen dan kemudian memberikan pendapat dan pandangan yang sia-sia kerana tidak diluahkan kepada pihak yang sepatutnya. Cuma didengar sesama mereka sahaja.

Saya terangsang dan agak terkilan dengan sebabak dialog antara dua orang guru. Seorang daripada mereka mengajar di sekolah menengah masalah penglihatan dan yang seorang lagi mengajar di sekolah menengah masalah pendengaran. dialog yang agak menarik dan boleh mengguris hati orang cacat ialah:
"cikgu pekak ke", tanya sipulan. Sambil ketawa dia terus meminta maaf kokonnya soalan yang diajukan agak kasar. "saya, kalau balik kampung, saya tak mengaku mengajar orang pekak" jawab cikgu berkenaan dengan selamba. "yalah, kalau dia orang tahu macam-macam soalan yang ditanya, boleh mengajar ke, tak ada masalah ke, orang pekak boleh faham ke" tambah sipulan sambil mengiakan kata cikgu berkenaan.

Meskipun dialog yang saya tuliskan daripada perbualan mereka agak ringkas namun di dalamnya penuh dengan maksud yang tersirat. Jika begitulah anggapan mereka, mereka tidak mempunyai hati yang tulus dan ikhlas untuk mengajar pelajar cacat. Mereka mendidik pelajar cacat mungkin dihantar oleh bahagian penempatan ke sekolah cacat. Hakikat yang sebenar hati mereka tidak rela dan terpaksa bertugas demi wang. Mungkin juga mereka memohon pendidikan khas setelah tiada peluang untuk memohon jurusan atau jawatan lain. Pada suatu ketika pendidikan khaslah mempunyai peluang kerjaya yang luas kerana beberapa universiti menawarkan kursus pendidikan khas. Mereka bekerja semata-mata kerana wang dan kebendaan bukannya niat suci untuk mendidik pelajar cacat.

Tidak salah rasanya saya beranggapan semua kategori cacat tidak disukai dan dibenci oleh manusia yang normal fizikal dan mentalnya. Atas hakikat inilah setiap Institut Pendidikan Guru dan universiti yang menawarkan kursus pendidikan khas harus mewajibkan semua pelatih atau penunututnya mengikuti kursus orientasi dan motivasi bertujuan memupuk dan membimbing mereka agar mempunyai rasa sayang kepada pelajar cacat yang bakal diajar kelak. Di samping mempunyai ilmu pendidikan khas mereka juga perlu diasimilasikan dengan pelajar cacat. Hal ini penting supaya mereka tidak janggal dan berasa jijik untuk bergaul mesra dengan pelajar cacat. Tanpa penerapan nilai-nilai murni yang berkaitan dengan pelajar cacat, objektif pengajaran dan pembelajaran sukar untuk dicapai. Dalam proses mendidik pelajar-pelajar cacat Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pelajaran Malaysia harus mencontohi negara-negara barat yang telah sekian lama berjaya mendidik pelajar-pelajar cacat. Mereka benar-benar menghayati dan mempraktikkan konsep "caring society".

.

No comments:

Post a Comment