Wednesday, September 1, 2010

BAZAR RAMADHAN DATUK KERAMAT ANTARA YANG TERMURAH DI KUALA LUMPUR

Pada jam 4.30 petang tadi saya telah di Pasar Datuk Keramt dengan tujuan untuk membeli 2kg daging dan seekor ayam. Di Taman Seri Gombak, tempat tinggal saya bukan tiada pasar. Saya kerap ke Pasar Datuk Keramat kerana daging yang dijual banyak pilihan dan penjual sudi memotong daging yang dibeli mengikut kemahuan pelanggan. Ayam yang dijual pula dijamin tidak lama dan berbau kerana di situ ada pusat penyembelihan ayam.

Setelah selesai membeli keperluan keluarga di pasar, dengan senagaja saya melalui perkarangan bazar Ramadhan kerana hendak melihat suasana dan gambaran sekitar kawasan tersebut. Pada mulanya tiada niat langsung untuk mebeli kuih-muih di situ. Kalau beli pun nanti di bazar Ramadhan Taman Seri Gombak sambil membawa anak berjalan-jalan menghilangkan rasa bosan mereka seharian duduk di rumah. Saya dapat mendengar beberapa orang peniaga mempromosikan beraneka jenis kuih dan lauk-pauk yang dijual mereka. Saya tertarik dan terpengaruh dengan dua iklan secara spontan yang berbunyi "kuih tiga seringgit dan "mee atau beehun seringgit sebungkus". Sepanjang bulan Ramadhan ini, saya mempunyai pengalaman di empat bazar Ramadhan iaitu di bazar Ramadhan Taman Seri Gombak, Pinggitan Batu Caves, Wangsa Maju Seksyen 1 dan Datuk Keramat. Semua tempat menjual kuih-muih 5 RM2.00 kecuali Bazar Ramadhan Datuk Keramat yang masih menjual kuih tiga seringgit. Mee atau beehun dijual RM2.00 sebungkus berbanding Datuk Keramat hanya seringgit sebungkus. Kuantitinya sama sahaja.

Kepada sesiapa yang berkesempatan dan kebetulan melalui atau menaiki LRT bolehlah singgah di Bazar Ramadhan Datuk Keramat. Di situ boleh didapati beraneka jenis nasi dan lauk-pauk serta kuih-muih Melayu yang agak sedap. Jika kita ke sana pasti kita seromok membuat pilihan jenis nasi, lauk-pauk dan kuih-muih mengikut selera kita dengan harga yang agak murah. Jika kita pandai memilih tempat untuk membeli juadah sebagai persediaan untuk berbuka, kita boleh berjimat-cermat. Dengan jumlah wang yang diperuntukkan kita boleh membeli kuantiti yang lebih banyak di Bazar Ramadhan Datuk Keramat berbanding bazar Ramadhan yang lain. Syaratnya tempat tinggal kita tidak terlalu jauh dari lokasi yang dinyatalkan. Kalau tempat tinggal kita agak jauh membazir masa, minyak kenderaan atau tambang jika menggunakan pengangkutan awam.

No comments:

Post a Comment