Monday, September 14, 2009

SEJARAH TULISAN BRAILLE

Louise Braille dilahirkan pada 4 Januari 1809 di daerah Coupvray 40km jauhnya dari kota Paris. Sewaktu usianya 3 tahun Louise Braille menjadi buta kerana matanya terkena suatu alatan tajam dan beransur-ansur rosak akibat jangkitan. Pada tahun 1819 sewaktu usianya 10 tahun dia mula bersekolah di l'Eecle des Yeunes Avengles di kota Paris iaitu sekolah cacat penglihatan pertama yang didirikan oleh Valentine Hauy Pada tahun 1784.



Louise Braille merupakan anak yang cerdas serta memiliki kesungguhan yang kental. Setelah tamat sekolah, beliau bekerja di sekolah tersebut sebagai guru. Pada zaman itu tulisan yang digunakan ialah tulisan Latin yang dicetak timbul. (relief).


Seorang pegawai tentera berkuda Perancis yang bernama Charles Barbier dan sezaman dengan kehidupan Louise Braille telah mencipta tulisan titik-titik timbul yang dapat dibaca secara sentuhan. Sistem tulisan ini terbentuk daripada 12 titik. Dengan 12 titik inilah akan dibentuk menjadi simbol-simbol tertentu yang boleh difahami oleh manusia yang mempelajarinya. Louise Braille sangat berminat dengan tulisan ini dan beliau membuat kesimpulan bahawa sistem titik timbul lebih baik daripada tulisan relief Latin. Beliau mendapat idea untuk menyusun kembali sistem tulisan ini menjadi 6 titik sahaja dan akhirnya dikenali sebagai tulisan Braille. Sistem tulisan ini diciptanya untuk keperluan bahasa, matematik, muzik dan lain-lain cabang ilmu. Beliau menamakan alat tulisnya sebagai reglette.

Pada tahun 1836 sistem tulisan Braille sudah lengkap dan boleh digunakan oleh orang-orang buta. Sejak detik itulah Louise Braille diminta untuk memperkenalkan sistem tulisan Braille agar dapat digunakan secara meluas dan dimanfaatkan sebagai tulisan rasmi orang-orang buta. Pada tahun 1860. dalam suatu kongres antarabangsa, tulisan Braille diterima sebagai tulisan rasmi bagi sekolah buta di seluruh Eropah Barat. Pada tahun 1852 Louise Braille telah meninggal dunia. Sebagai tanda untuk mengenang jasanya yang tidak ternilai kepada orang-orang buta, Di Coupvray iaitu daerah lekahirannya telah didirikan tugu Louise Braille. Berkaitan dengan ini juga pada 4 Jabuari setiap tahun diperingati sebagai gari Braille di seluruh dunia.

Thursday, September 10, 2009

BERHATI-HATI JIKA BERKAWAN DENGAN ORANG YANG BUSUK HATI

Seringkali orang bercakap tentang hati. Sewaktu saya masih remaja saya agak terkeliru berkenaan dengan hati. Saya sering mendengar orang sebut "sakit hati". Si polan tertentu sakit hati pergi berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan. Si polan yang lain pula sakit hati juga tak pula perlu mendapatkan rawatan di hospital. Timbul pertanyaan dalam diri sendiri dan sukar untuk diluahkan kepada sesiapa kerana binbang jawapan yang diberikan kurang memuaskan. Akibatnya pemahaman saya tentang hati semakin bercelaru. Sabda Rasullah SAW: Ertinya "Sesungguhnya dalam jasad manusia itu terdapat seketul daging. Apabila baik ia, maka baiklah seluruh badan. Jika ia rosak. maka rosaklah seluruh badan. Itulah hati". Jika dilihat daripada perspektif ulama dan ahli falsafah, ada yang berpendapat hati yang Rasulullah maksud adalah sesuatu yang tidak berbentuk material atau jasad sifatnya dan tidak dapat dilihat dengan mata. Bagaimanapun, ada pakar akademik yang berpendapat, jika ditinjau dalam konteks sains perubatan yang lebih objektif dan spesifik. Maka hadis yang Rasulullah sebut itu sangat bertepatan dengan organ hati secara jasad. Justeru, jagalah hati anda walau daripada kacamata apa sekalipun yang anda tanggap dan melihatnya.


Dalam bicara ini, saya akan memberi tumpuan kepada hati yang tidak boleh dilihat secara konkrit dan hanya boleh difahami dan diamati dengan menggunakan akal dan fikiran yang waras. Setiap hari corong telinga kita dilontarkan dengan perkataan hati. Perkataan hati yang dituturkan biasanya berkaitan dengan hati yang abstrak dan seringkali membuatkan manusia berhadapan dengan rasa gembira, suka, sedih, duka dsbnya. Maknanya segala tindakan, interaksi dan hubungan antara manusia sesama manusia dan dengan makhluk yang lain dikawal selia oleh hati dan perasaan. Suka dan duka, tawa dan tangis adalah mainan dalam rencah kehidupan manusia. Justeru, hati manusia dan semua makhluk Allah SWT boleh berperanan dalam dua situasi iaitu secara positif dan negatif. Jika manusia berada dalam keadaan yang harmoni hatinya akan berfungsi secara terpuji. Maka lahirlah ungkapan "hati suci", "hati tulus ikhlas", "hati budi" dsbnya. Bagi manusia yang kerap cenderong ke arah kejahatan dan kejahilan hatinya turut sama menunjukkan reaksi yang keji dan terkutuk. Maka lahirlah ungkapan"hati durjana", "dendaman hati", "busuk hati" dsbnya. Seterusnya minda, pendapat dan buah fikiran saya akan menjurus kepada manusia yang bergelomang dengan hati busuknya. Kita sebagai anggota masyarakat harus berhati-hati dan berwaspada ketika berkawan dan berhubung dengan manusia jenis ini. Kita tidak boleh meminggir dan memulaukannya kerana mereka pun ada hak untuk bergaul dengan anggota masyarakat. Seboleh-bolehnya cuba hindarkan diri menjadikannya sebagai sahabat karib dan teman sejati. Jika tersalah langkah hidup mnerana sepanjang hayat.


Manusia yang busuk hati ialah seseorang yang sentiasa berniat jahat terhadap orang lain. Baginya dia sahaja yang betul dan apa juga tindakan yang dilakukan oleh orang lain tidak betul dan dia akan mengkritik secara tidak rasional. Teguran dan pandangan yang membina jarang sekali. Sesuatu yang dilakukan mesti mempunyai niat buruk sama ada untuk melunturkan maruah seseorang atau ingin menjatuhkan imej seseorang di sisi masyarakat. Bila perancangan dan pelaksanaannya berjaya dia akan berlapang dada dan gembira. Manusia begini sebenarnya didorong dan terikut-ikut dengan perangai syaitan. Jika tidak dikesan dari awal, sesiapa yang menjadi mangsanya akan dipulau dan dikutuk oleh masyarakat sekeliling dalam tempoh yang tertentu.


Manusia yang busuk hati tidak akan berasa puas dengan apa yang diperolehinya dan menyimpan perasaan dengki yang mendalam terhadap orang lain. Dia sanggup melakukan apa sahaja asalkan apa yang dimahukan dapat dipenuhi walaupun terpaksa menjejaskan dan menyekat hak orang lain. Baginya apa sahaja yang ingin dilakukan ada sahaja penghalang. Biasanya orang yang lebih bijak atau lebih dominan daripadanya dianggapnya sebagai pengganggu yang perlu dihindari secara halus. Orang seperti ini bolehlah kita kategorikan sebagai duri dalam daging. Berbagai-bagai alasan dan helah yang digunakan dalam usaha mempengaruhi orang-orang tertentu teritama sekali ketuanya dalam usaha menjaga kepentingan diri dengan menjejaskan kepentingan dan hak yang sepatutnya milik orang lain. Contohnya kenaikan pangkat atau apa-apa yang sepatutnya diperolehi oleh individu tertentu akan disekat dan dihalang. Hak ini akan dipesongkan kepada dirinya orang-orang lain yang sekroni dengannya.


Individu yang busuk hati akan tergamak dan dengan bangganya akan menyebarkan segala maklumat dan butiran yang dianggap rahisia oleh sesebuah jabatan atau organisasi tertentu. Lebih memburukkan keadaan rahsia tersebut bukan setakat disebar malah ditokok-tambah lagi dalam usaha menambahkan resepi cerita yang disampaikan kepada masyarakat sekeliling dan orang-orang yang berkepentingan dengan sesuatu organisasi yang dijadikan sebagai fokus perbualan. Seandainya perbuatan jahat ini tidak ditangani dengan segera boleh memporak-porandakan dan seterusnya menghancurkan sesuatu organisasi sama ada organisas yang berorientasikan keuntungan atau kebajikan. Manusia durjana ini bolehlah kita sifatkan sebagai virus dalam sesebuah organisasi.


Masalah dan perselisihan faham yang kecil adalah asam garam dalam sesenuah organisasi yang mempunyai ramai pekerja atau ahli yang ramai. Biasalah manusia mempunyai pelbagai kerenah dan kemahuan yang tidak terbatas. Jika berlaku unsur-unsur seumpama ini dalam sesebuah organisasi yang mempunyai orang yang busuk hati. Tanpa berlengah dan berfikr panjang dia akan bertindak sebagai batu api yang bakal menyemarakkan lagi bahang pertikaian yang baru bermula. Dengan kreativiti songsangnya dia bertindak mengada-ngadakan cerita kepada orang tertentu agar mangsanya lebih marah kepada lawannya. Dalam tempoh tertentu dia akan sentiasa berdamping dan rapat dengan mangsanya. Setelah usaha jahatnya tercapai barulah secara perlahan-lahan dia menjauhkan diri daripada mangsanya. Mangsanya akan terus bertelagah dan bergaduh dengan lawannya. Dia akan berperanan sebagai pemantau dan mengikuti perkembangan dengan penuh minat. Kesanya ialah hubungan antara dua orang yang seteru itu akan berpanjangan dan berlaturan hingga mebawa kepada pergaduhan yang besar. Akibatnya mereka yang bermasalah ini tidak akan bertegur sapa antara satu sama lain. Semuanya angkara manusia yang busuk hati.


Satu tabiat orang yang busuk hati ialah suka meminjam wang daripada sesiapa pun yang dia jangka mempunyai sumber kewangan yang banyak. Dalam proses mempengaruhi orang yang menjadi sasaranya, dia akan menceritakan masalah dan kesempitan hidup yang dialaminya. Dia akan cuba sedaya upaya sehingga sasarannya bersimpati dan rasa kasihan terhadap dirinya. Pada hakikat yang sebenar bukan dia tidak mempunyai wang tetapi sengaja ingin menguji dan mempedayakan mangsanya. Setelah dia berjaya mendapatkan jumlah wang yang dikehendakimya dalam tempoh beberapa bulan dia akan menjauhkan diri daripada peminjamnya. Tujuannya bagi mengelakkan peminjam menyebut tentang pembayaran hutang dan telah tersemat dalam dirinya untuk tidak menjelaskan hutangnya. Orang yang busuk hati sangat sukar menjelaskan hutang. Dia akan mencipta beribu alasan seandainya peminjam meminta dia menjelaskan hutang. Secara terpaksa dia akan menjelaskan dalam kadar yang sedikit sahaja itupun setelah didesak dan diugut berkali-kali. Jika kita didorong oleh orang yang busuk hati dalam usaha untuk meminjam wang, kita harus keras hati agar kita tidak menghulurkan sejumlah wang kepadanya. Tentunya wang kita tidak akan dikembalikan.

Jika kita biasa berhadapan dengan orang yang busuk hati dapat diperhatikan dia suka mengkritik dan memberikan pendapat namun sangat sukar menerima kritikan dan pandangan orang lain. Lazimnya sesiapa yang tidak mempunyai kepentingan baginya akan dikritik tanpa memikirkan langsung perasaan dan sensitiviti orang yang dikritiknya. Dia suka memberi pendapat dan pandangan. Meskipun pendapatnya tidak bernas seboleh-bolehnya dia mahu orang menerima pendapatnya tanpa sebarang tentangan. Sekiranya dia dikritik, walaupun kritikan itu bertujuan untuk kebaikan dirinya, tanpa berfikir panjang dia akan marah dan melenting. Jika terlalu meradang dia boleh menangis. Tidak hairan juga jika dia sukar menerima pandangan dan buah fikiran orang lain. Dia akan cuba sedaya upaya menangkis pendapat orang. Lebih-lebih lagi jika orang itu seteru dengannya. Dengan senang hati dia akan memuji dan menerima pandangan orang yang rapat dan mempunyai kepentingan dengannya. Dengan kata lain dia sangat suka mewujudkan kroni. Orang yang busuk hati tidak berfikiran terbuka dan terkongkong dengan egonya sendiri. Orang seperti ini tidak boleh berada dalam kumpulan perbincangan. Kesannya akan sukar mendapat kata sepakat dan kerjasama yang sewajarnya.

Secara kesimpulannya, kita harus sentiasa berwaspada dengan mereka yang busuk hati kerana mereka mempunyai muslihat dan niat yang tidak baik terhadap orang lain. lantaran itu, kita disyorkan agar meneliti dan cuba memahami sikap dan pegangan hidup orang yang baru kita kenali. Kita ditegak dan dolarang sama sekali menjadikan mereka yang busuk hati sebagai sahabat atau rakan karib. Bagaimanapun. dalam setuasi tertentu kita boleh berkawan dengan mereka yang busuk hati secara berhati-hati agar tidak mudah diperdayakan oleh mereka. Untuk mengelakkan kita dikatakan sebagai orang sombong, kita digalakkan berkawan dengan mereka yang busuk hati di kedai makan dan di tempat awam. Kita ditegah membawa mereka yang busuk hati ke rumah atau tinggal serumah dengannya. Jika terdapat orang yang busuk hati dalam keluarga kita, kita mesti sentiasa memberi masihat dan motivasi kepadanya agar berubah sikap dan menjadi seorang yang berpekerti mulai.


Monday, September 7, 2009

ALLAHYARHAM SUDIRMAN HAJI ARSHAD PENGHIBUR KREATIF YANG TIADA TOLOK BANDINGNYA

Pada 31 Ogos tahun 2009 saya dan seisi keluarga terpaku di depan televisyen kerana menonton konsert Allahyarham Sudirman Haji Arshad yang disiarkan di TV3. Sambil berehat bersama isteri dan anak-anak, terimbas kembali peristiwa manis dan pahit sewaktu masih menuntut di Universi Malya. Konsert ini pernah dipersembahkannya setehun sebelum beliau kembali ke rahmatullah. Konsert semepena sambutan hari kemerdekaan telah dianjurkan pada 9 Mac 1991 bertempat di Melaka Bandaraya Bersejarah. Konsert yang penuh dengan mesej berkaitan dengan semangat cintakan tanah air ini telah berlalu 19 tahun. Waktu ini saya berusia 23 tahun dan sering mengikuti dengan penuh minat perkembangan artis-artis tempatan. Bagi saya Allahyarham Sudirman berjaya menampilkan dirinya sebagai seorang penyanyi yang berkualiti dan berjiwa patriotik. Sehingga ke saat ini tiada seorang pun penyanyi Malaysia yang berjaya menandinginya dalam mengendalkan satu konsert yang penuh bertenaga dan berjaya menarik minat penomton dari semua kaum tanpa mengira darjat dan status pekerjaan.

Pada tahun ini terlintas di fikiran penerbit rancangan untuk sambutan lemerdekaan yang ke-52 bagi menyiarkan semula konsert Sudirman yang suatu ketika dulu sangat diminati dan dikagumi oleh rakyat Malaysia dan peminat-peminatnya di seluruh pelusuk rantau Asia Tenggara yang boleh memahami dan bertutur dalam bahasa Melayu. Tujuan utama konsertnya dipertontonkan semula adalah untuk menyemarakkan semangat patriotik dalam kalangan rakyat Malaysia. Menerusi konsert rakyat dipupuk agar cinta akan tanah air sendiri dengan cara mengenali dan memahami unsur-unsur kebudayaan beberapa kaum utama yang ada di Malaysia. Kata-kata perangsang diluahkan bermatlamat untuk mengajak rakyat menghormati antara satu sama lain tanpa mengira status dan taraf hidup seseorang. Ungkapan-ungkapannya juga menaikkan semangat rakyat agar menumpahkan taat setia kepada pemimpin, raja dan negara dalam usaha membimbing rakyat mengenali Malaysia dengan lebih mendalam. Tidak hairanlah beliau dugelar sebagai Penghibur Milik Masyarakat, Seniman Rakyat dan Elvis Malaysia

Dalam menjayakan konsert, Allahyarham Sudirman membuat perancangan dan persediaan yang teliti dan tersusun. Beliau mempunyai penari (The Girls) yang terlatih dan jenis tarian disesuaikan dengan matlamat konsert. Pancaragamnya digelar sebagai (The Glue) yang mampu membuat persembahan yang menarik serta menghiburkan. Beliau juga mempunyai penyanyi latar yang bertenaga (The Geggles) yang sentiasa menunjukkan prestasi yang unggul sewaktu mengadakan persembahan pentas. Setiap konsert yang diusahakannya mempunyai tema dan gaya persembahan yang tersendiri tanpa ada unsur-unsur peniruan daripada penyanyi yang lain. Beliau sekali-sekala menyanyikan lagu-lagu yang pernah dipopularkan oleh R. Azmi, Kamariah Nor dsbnya bukan atas dasar tiada identiti sendiri tetapi untuk mengembalikan ingatan hadirin kepada artis-arits lama yang pernah menaikkan martabat seni suara tanah air. Secara kebetulan pula lagu berkenaan mengetengahkan maksud yang bersesuaian dengan tema konsert yang ingin diterapkan kepada penonton.

Jika kita fikirkan secara mendalam, maksud tersurat dan tersirat di sebalik tirai konsert yang diperdengarkan semula kepada rakyat sempena sambutan bulan kemerdekaan yang ke 52 ialah tema yang ditonjolkan oleh Allahyarham Sudirman bertepatan dan bersesuaian dengan tema sambutan kemerdekaan yang ke-52 iaitu !malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan. Lagu-lagu yang dinyanyikan termasuklah lagu warsan, Tanggal 31, Tegakkan Bendera Kta, Bumi Bertuah dsbnya membawa mesej berkorban dan berjuang untuk tanah air. Beliau juga berkebolehan menyanyikan lagu Melayu, Inggeris, Cina dan Tamil dengan sebutan dan intoasi yang baik. Bertitik tolak pada bakatnya yang luarbiasa maka beliau dapat menarik minat semua kaum utama uang ada di Malaysia. Dengan cara inilah tersemainya semangat perpaduan dalam kalangan rakyat. Justeru, menerusi hiburan boleh mengeratkan dan mengukuhkan lagi ikatan persahabatan sesama rakyat Malaysia yang berlainan kaum.

Oh ya, asyik bercerita tentang bakat nynyiannya terlupa pula menceritakan tentang profil dirinya. Allahyargam Datuk Sudirman Hj. Arshad dilahirkan pada 25 Mei, 1954 di Temerloh, Pahang. Bapanya bekerja sebagai Pengurus Syarikat Bas Temerloh. Ibunya pula pernah menjadi Wakil Rakyat Kawasan Temerloh pada tahun 1955 dan telah meninggal dunia pada tahun 1959 sewaktu Allahyarham Sudirman berusia 5 tahun. Bapanya meninggal dunia pada tahun 1978. Beliau merupakan anak bongsu daripada enam orang adik-beradik. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Abu Bakar (Mentakab) dan Sekolah Kebangsaan Jalan Bahagia (Temerloh). Kemudian beliau meneruskan persekolahannya di Sekolah Menengah Abu Bakar, Kuantan sehingga tingkatan 6. Pada tahun 1976 beliau menyambung pengajiannya di Fakulti Undan-undang, Universiti Malaya. Pada tahun 1980 beliau mendapat ijazah undag-undang (LLB) kepujian kelas ketiga. Pada tahun 1984 beliau telah diiktiraf sebagau peguambela dan peguamcara. Bagaimanapun beliau bertekad meniggalkan bidang guaman dan berkecimpung dalam bidang yang sangat diminatinya sebagai penghibur yang serba boleh dan kreatif. Pada 14 Februari 1981, beliau telah berkahwin dengan gadis pilhan yang dikenalinya sejak kecil iaitu Kamariah Jamaluddin (Kay) yang bekerja di Petronas. Oleh kerana tiada persefahaman antara mereka, hubungan mereka sebagai suami isteri cuma bertaham selama tiga tahun sahaja dan telah bercerai pada 25 Mei 1984.

Setiap album Allahyarham Sudirman mempunyai tema dan identiti yang tersendiri. Menerusi nyanyiannya beliau ingin menonjolkan mesej yang bermakna kepada pendengar dan peminat-peminatnya. Sambil berhibur peminat-peminatnya boleh mendapatkan nasihat, pedoman, panduan hidup, menyemai semangat patriotisme dsebnya. Sepanjang penglibatannya secara aktif dalam bidang nyanyian beliau telah menghasilkan satu EP dan beberapa album. Selepas memenangi Bintang RTM pada tahun 1977 beliau telah nerakankan suara dalam EP sulungnya, Teriring Doa bersama Warnada Rekod. Pada tahun 1978 EMI menawarkan kontrak kepada Allahyarham Sudirman dengan albumnya yang pertamanya berjudul Aku Penghiburmu. Pada tahun 1979 pula muncul pula album bertajuk Perasaan dengan menampilkan lagu Gerimis di Lautan dan beberapa lagu lucu seperti Mat Disko dan Toyol. Setelah tamat pengajiannya beliau bebas menampilkan dirinya dalam bidang seni suara. Antara album yang telah dihasilkannya termasulah: Tahun 1980, album Anak Muda dan Lagu Anak Desa, Tahun 1981, album Lagu Dari Kota dan Twinke-Twingle Little Star, Tahun 1982, album Cinta dan Abadi, Tahun 1983, album Images, Tahun 1984, album Orang Baru dan Lagu Dari Sebuah Bilik. Tahun 1985, Konsert Anak Desa di UKM bangi (terhad diterbitkan dalam netuk kaset, Tahun 1986, album Orang Kampung, Tahun 1987, album Kulit dan Tahun 1989, album Asia's No. 1 Performer. Sepanjang penglibatannya dalam bidang seni sauara, beliau telah menghasilkan sebanyak 18 album dalam bahasa Melayu dan dan dua buah album dalam bahasa Inggeris.

Kehebatannya terserlah apabila beliau menganjurkan dan melaksanakan satu konsert terbuka yang paling besar dan hebat di Malaysia. Secara sukarela beliau menghiburkan orang ramai secara percuma di Jalan Chow Kit pada 15 April tahun 1986. Dianggarkan 100 ribu orang membanjiri Jalan Chow Kit bagi menyaksikan persembahan bertenaga Datuk Sudirman secara langsung.

Pada 19 Mac tahun 1989, satu kejayaan yang membanggakan bagi rakyat Malaysia di mana Allahyarham Datuk Sudirman Hj. Arshad telah berjaya memenangi gelaran "Persembahan Terbaik" dalam pertandingan Anugerah Muzik Asia Tahun 1989 yang dilangsungkan di Albert Hall, London.

Pada tahun 1986, penganjur Tahun Melawat Malaysia telah melantiknya sebagai Duta Nyanyian Pelancongan Malaysia. Sewaktu Persidangan Pelancongan Asia Pasifik (PATA) yang ke-35 di Kuala Lumpur, Sudirman mempopularkan lagu Cinta Malaysia, Kenali Malaysia (To Know Malaysia is to Love Malaysia) ciptaan Carol Connors dari Amerika Syarikat. Lagu ini menjadi tema semasa kempen Tahun Melawat Malaysia.

Tanpa diduga pada 17 Julai 1991, Sudirman telah dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) Pusat Perubatan Tawakkal Kuala Lumpur. Sebelumnya beliau dilaporkan pengsan setelah terjatuh. Keluarganya merahsiakan kepada umum di mana beliau dirawat. Beliau terlantar sakit selama 7 bulan. Pada 22 Februari tahun 1992, jam 4.00 petang pada usianya 37 tahun, beliau telah kembali ke rahmatullah di rumah kakaknya Rudiah Hj. Arshad di Bangsar Patk, Kuala Lumpur. Jenazahnya telah dikebumikan di tanah perkuburan Kg. Cengal, Temerloh. Ribuan peminat setia termasuk Perdana Menteri Malaysia ketika itu, Dr. Mahathir Mohamad telah menziarahi jenazah Allahyarham yang dianggap sebagai satu kehilangan besar bagi dunia hiburan tanah air.

Sunday, September 6, 2009

KEMELUT POLITIK UMNO TERENGGANU MERUGIKAN RAKYAT

Setelah tamatnya pilihanraya umum yang ke-12, UMNO Terengganu boleh berbangga dan berpuas hati kerana telah memenangi 24 kerusi DUN daripada 32 kerusi yang dipertandingkan. PAS hanya menang 8 kerusi sahaja. Pimpinan tertinggi UMNO boleh berasa lega kerana negeri Terengganu menyumbang 7 kerusi BN di parlimen. Bagaimanapun setelah diadakan pilihanraya kecil parlimen Kuala Terengganu pada 17 Januari 2009 akibat kematian Ahli Parlimennya Datuk Razali Ismail, kerusi berkenaan telah terlepas ke tangan PAS dengan kemenagan Encik Mohd Abdul Wahid Endut menewaskan Datuk Wan Ahmad Farid dengan Majoriti 2,631 undi. Jangkaan kita dan kebanyakan penganalisis politik tiada sebarang masalah yang akan timbul dalam politik parti pemerintah di negeri Terengganu. Mereka juga boleh membentuk kerajaan negeri dengan selesa ditambah pula dengan hanya 8 orang pembangkang sahaja daripada parti PAS. Suara penentang dan pengganggu hanya segelintir dan parti yang memerintah mendapat majoriti 2/3.

Kemelut politik Terengganu diketahui umum apabila tercetusnya masalah pelantikan menteri besar. Rakyat Terengganu khususnya, peminat perkembangan politik dan penganalisis politik tertunggu-tunggu siapakah bakal menteri besar yang direstui oleh pihak istana Terengganu. Setelah dua minggu menanti akhirnya Majlis Penasihat Pemangku Raja (MPPR) mewakili Pemangku Raja Terengganu telah berkenan menyampaikan watikah pelantikan sebagai Menteri Besar kepada ADUN Kijal, Dato' Ahmad Said. Semua pihak yang mengikuti perkembangan ini ingin tabu benar sebab MPPR tidak melantik menteri besar yang dulu, datuk Seri Idris Jusoh. Tidak salah kalau dikatakan mungkin Datuk Seri Idris Jusoh telah melakukan sesuatu atau bertindak secara tidak profesional sehingga menimbulkan kemurkaan pihak istana yang diterajui oleh MPPR mewakili pemangku Raja Terengganu kerana Sultan Terengganu sedang bertugas sebagai DYMM Seri Paduka Baginda Yang diPertuan Agong.

Setelah pelantikan ini dibuat semua 23 ADUN BN tidak bersetuju (kecuali Dato' Ahmad Said). Protes telah dibuat oleh wakil mereka Dato' Rosol Wahid menerusi sidang media yang berlangsung di Kediaman Seri Iman, Kuala Terengganu. Menurutnya "Mana-mana calon selain Idris, kami tidak akan terima. Malah ada di kalangan kami yang sanggup meletak jawatan (sebagai ADUN) jika beliau (Idris tidak dipilih," kata Rosol yang juga Setiausaha Perhubungan UMNO Terengganu. Kenyataan ini sangat biadab dan mencabar kewibawaan terhadap institusi Istana Terengganu kerena sebelum ini para pemimpin BN Terengganu, khususnya Idris Jusoh sendiri, telah menyatakan kesediaan mereka akan menerima apa jua keputusan yang bakal ditentukan oleh pihak istana.

Sebelum dilantik sebagai menteri besar, satu tindakan keras telah dibuat oleh Dato' Rosol wahid, Setiausaha Perhubungan UMNO Terengganu kepada Dato, Ahmad Said dengan menghantar surat ketidak sahihahan Dato, Ahmad Said sebagai Menteri Besar Terangganu kepada Presiden UMNO dan Yang Dipertua Majlis Penasihat Pemangku Raja Terengganu yang ditandatanganinya sendiri. Surat itu mengingatkan semua ahli parti supaya mematuhi perlembagaan parti dengan mengambil tindakan yang bertentangan dengan arahan presiden. Satu kesalahan jika menerima pelantikan sebagai menteri besar tanpa menerima watikah presiden parti. Jika engkar keahlian parti boleh terlucut. Tan Seri Muhyiddin Yasin mengingatkan Dato' Ahmad Said agar menolak watikah pelantikan dari istana dengan alasan bertentangan dengan prinsip parti. Dalam hal ini dapat kita lihat berlakunya pertikaian pendapat dan pelantikan antara golongan istana dan parti UMNO. Akhirnya masalah rumit ini dapat diselesaikan secara diplomasi dan Dato' Ahmad Said mengangkat sumpah sebagai mneteri besar pada 30 Mac 2009 di hadapan Pemangku Sultan Terengganu Tengku Muhammad Ismail Tuanku Mizan Zainal Abidin berlangsung di Balairong Seri, Istana Maziah. Istiadat ini turut dihadiri 22 ADUN UMNO Terengganu dan diterima sebagai Menteri Besar Terengganu yang sah. Sebagai tanda setiakawan mereke semua bersalaman tanda segala kemelut yang berlaku selama ini selesai. Menteri besar turut bersalaman dengan Datuk Seri Idris Jusoh dengan penuh emosi. Jika dilihat dengan mata kasar seolah-olah tiada masalah yang bakal timbul dan sidang DUN akan berlangsung dengan aman. Semua akan bekerja untuk rakyat.

Suasana harmoni dan tenteram dalam politik UMNO tidak bertahan lama. Perasaan dendam dan sakit hati terhadap Menteri Besar, Dato, Ahmad Said timbul semula. Pada bulan April yang lalu terdapat khabar angin yang tidak dapat dipastikan kesahihannya tentang usul undi tidak percata kepada menteri besar. Bila khabar angin ini mula bertiup dan tiba ke telinga Dato, Ahmad Said, beliau mula bertindak awal. Beliau lantas mengingatkan jika ada ADUN UMNO yang mengemukakan usul undi tidak percaya kepadanya, pasti dia akan berhadapan dengan tindakan disiplin dan boleh dipecat. seandainya usul tersebut diluahkan oleh ADUN pembangkan mudah bagi dewan menolak usul berkenaan sebab wakil BN majoriti dalam dewan undangan negeri. Bagaimanapun, khabar angin ini dinafikan sama sekali oleh ADUN Ajil, Dato, Rosol Wahid. Beliau mengatakan bagi pihaknya langsung tiada cadangan untuk mengemukakan usul undi tidak percaya kepada Menteri Besar, Dato, Ahmad Said.

Pada 14 April lalu 10 ADUN BN Terengganu termasuk bekas meneteri besar tidak menghadiri sidang dewan kerana takutkan ugutan yang mengamcam keselamatan diri mereka menerusi SMS. Kononnya SMS ini datangnya dari pejabat MB. Dato' Ahmad Said menadikan sama sekali bahawa SMS ugutan itu bukan berpunca dari pejabatnya. Beliau langsung tidak mengetahui dan langsung tidak terlibat. Perdana Menteri Datuk Sri Mohd Najib mengarahkan 10 ADUN kembali bersidang. Kemudiannya polis melakukan siasatan. Beberapa individu turut dipanggil untuk siasatan termasuklah Datuk Dr. Ahmad Ramzi Muhamad Zubir yang bertanding dalam pilihanraya ke-12 dan tewas di Parlimen Marang. Beliau ditahan kerana turut memberi kenyataan berkenaan tiga ADUN BN yang menerima SMS. Polis ingin mendapat kepastian sama ada beliau juga turut menerima SMS tersebut atau tidak. Beliau juga pernah menjadi Setiausaha Politik kepada bekas Meneteri Besar, Dauk Seri Idris Jusoh.

Pada hujung bulan Mei lalu sesi bertentang mata dan mencurahkan rasa hati antara ADUN BN Terengganu, 8 Badan Perhubungan UMNO Terengganu dengan Pengerusi Perhubungan UMNO Terengganu Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein di Putrajaya. Dalam sesi ini semua wakil diberi peluang meluahkan rasa hati masing-masing dalam usaha menyelesaikan kemelut yang sedang melanda. Usaha ini sebenarnya masih gagal menyelesaikan masalah dalaman yang timbul. Datuk Seri Hishamuddin masih tidak berjaya mengubat hati ADUN yang terluka. Masing-masing masih menyimpan perasaan marah.

Pada 26 Ogos yang lalu MB Terengganu cuba menenangkan hatinya dengan mengatakan telah ada perkembangan positif ADUN BN terhadap kepimpinannya. Masing-masing telah mula beri tindak balas yang baik dan penentangan terhadapnya tidak nyata. Bagaimanapun beliau tidak menafikan masih ada 3 atau 4 orang ADUN BN yang masih tidak mahu bekerjsama dengannya. Beliau berharap suasana yang kurang matang ini akan terus tenang sedikit demi sedikit. Beliau turut diminta memberi penjelasan tentang sikap ADUN BN yang membisu semasa sidang DUN berlangsung. Kebanyakan mereka enggan memberi pendapat dan buah fikiran. Kebanyakan daripada mereka bertindak pasif dan hanya mengangguk sahaja. Seolah-olah mereka membantah dan marah dalam diam. Menurut Dato' Ahmad Said dalam usaha mendorong mereka tertentu bercakap sukar baginya buat masa ini kerana beliau tiada remote control yang boleh mengarahkan secara automatik mereka bersuara dan memberi pendapat.

Melihatkan kepada ketegangan politik Terengganu yang terus berlanjutan sehingga kini pada 4 September lalu Tan Sri Muhyiddin Yassin menawarkan diri menjadi orang tengah dalam proses menyelesaikan krisis yang masih tiada jalan penyelesaian yang mantap. Kemungkinan beliau akan berjumpa semua pihak yang berkaitan selepas hari raya nanti. Menurutnya beliau mesti bertindak segera kerana negeri Terengganu merupakan kubu kuat UMNO dan beliau bimbang seandainya tidak ditangani segera akan mengikis kepercayaan rakyat. Seterusnya boleh menjejaskan sokongan pada pilihanraya akan datang. Selepas pertemuan dengannya beliau amat berharap semua perselisihan faham yang berlaku akan dapat diselesaikan secara terancang dan harmoni.

Pada hakikatnya kemelut dan masalah dalam politik BN Terengganu yang berlanjutan merugikan rakyat. Mereka semua iaitu ADUN Terengganu yang merupakan majoriti dalam DUN tidak mampu berfungsi untuk membela nasib rakyat. Mereka jarang sekali dapat membincangkan secara serius tentang tuntutan dan kehendak rakyat. Rakyat Terengganu hanya mendengr percakaran sesama wakil rakyat yang dipilih mereka dalam pilihanraya umum ke-12. Harapan mereka selama ini dipersiakan begitu saja oleh ADUN yang masih tidak bertanggungjawab.

Pada masa kni jelas dapat dilihat terdapat tiga kelompok dalam DUN Terengganu. Kelompok utama ialah yang mendokong mantan menteri besar dan begitu taksub dengan Dato' Idris Jusoh. Kelompok kedua ialah pengikut Dato' Ahmad Said yang mendapat watikah pelantikan sebagai menteri besar daripada pihak istana. Kelompok ketiga pula ialah barisan 8 orang pembangkang dan semuanya daripada parti PAS. Kelompok ketiga sering bertepuk tangan dan bersorak jika mendengar dua kelompok BN berkelahi. Maknanya tanpa gangguan daripada ADUN PAS mereka sendiri yang bertelagah. Tidak salah kalau dikatakan dua kelompok BN sebenarnya mahu menjagi kepentingan kroni masing-masing. Kroni mana yang berkuasa atau dominan dalam arena politik Terengganu akan mendapat manfaat.

Dalam keadaan ekonomi yang mendesak pimpinanUMNO Terengganu harus memperjuangkan untuk mendapatkan semula royalti minyak untuk Terengganu. Kerajaan pusat harus menyerahkan royalti berkenaan kepada kerajaan Terengganu dan kerajaan negerilah yang berperanan mengagihkan wang berkenaan untuk pembangunan yang ditujukan kepada rakyat. Pada masa sekarang negeri Terengganu mempunyai jumlah rakyat yang kedua paling miskin di Malaysia selepas Sabah. Agak menghairankan kedua-dua negeri ini merupakan pengeluar minyak yang utama di Malaysia tetapi mempunyai jumlah rakyat miskin yang paling ramai.

Langkah segera harus dimbil oleh pucuk pimpinan UMNO dalam usaha menyelesaikan kemelut politik yang berpanjangan. Pergeseran politik ini bermula selepas pilihanraya umum ke-12 dan berpunca daripada ketidakpuasan hati mereka terhadap watikah pelantikan MB Terengganu yang ditentukan oleh pihak istana. Sepatutnya perkara ini tidak harus dibesar-besarkan kerana mereka bekerja dan bertindak dalam satu pasukan. Bila telah dipilih menjadi wakil rakyat niat di hati bekerja untuk rakyat bukannya mengejar kekayaan peribadi. Jika niat jujur bagi memperjuangkan nasib rakyat masalah remeh ini tidak mungkin timbul. Sikap inilah harus disemai oleh pucuk pimpinan kepada semua wakil rakyat UMNO.