Sunday, May 2, 2010

GANGGUAN PSIKOLOGI TERHADAP KERAJAAN NEGERI KELANTAN

Setelah lebih 20 tahun PAS memerintah Kelantan secara terus tanpa memberi laluan kepada BN didapati tiada tentangan yang hebat daripada rakyat Kelantan secara keseluruhannya. Pemimpin-pemimpin negeri yang diketuai oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat menerima mandat yang padu daripada rakyat Kelantan. Dalam Pilihanraya yang ke 12 pada Mac 2008 hanya dua kerusi Parlimen dan 6 kerusi DUN terlepas kepada BN. Maknanya sokongan rakyat Kelantan terhadap parti PAS memang mantap dan tidak boleh dipertikaikan lagi.


Dalam kempen pilihanraya yang ke 12, begitu hebat sekali perang saraf yang dilakukan oleh parti UMNO bertujuan untuk menambat hati rakyat Kelantan dan bermatlamat untuk menjatuhkan kerajaan PAS yang sekian lama padu menerintah negeri Cik Siti Wang Kembang. Antara slogan yang boleh dilihat di sana sini ialah "18 tahun pade doh". Pada waktu itu Menantu Pak Lah iaitu Khairi Jamaludiin begitu aktif berkempen di Kelantan. Gambar Awang Adek Hussein yang dijangka bakal menjadi Menteri Besar Kelantan terlihat di sana sini. Beraneka macam janji manis yang diluahkan oleh pemimpin BN dalam usaha menambat hati rakyat Kelantan semuanya tidak menjadi. Gula-gula pilihraya yang disuapkan ke mulut rakyat Kelantan habis begitu sahaja, Ini menunjukkan kebanyakan rakyat negeri Kelantan begitu selesa dan yakin di bawah pimpinan parti PAS.


Sebaik sahaja memenangi pilihanraya yang ke-12, awal-awal lagi telah dapat dilihat bibit-bibit gangguan dalam politik di Kelantan. Gangguan secara perlahan-perlahan ini dicetuskan oleh ahli parlimen Pasir Mas. Dalam kempen pilihanraya nadanya menyokong parti PAS dengan berbaik-baik dengan ramai pimpinan PAS negeri termasuk Tuan Guru. Yang peliknya bertanding atas tiket bebas dengan menggunakan lambang Bulan. Percaturan politiknya mendapat persetujuan Tuan Guru walaupun mendapat tentangan daripada beberapa orang pemimpin PAS. Akhirnya mereka semua akur dengan harapan individu ini akan menyokong PAS dan seterusnya kemungkinan besar menyertai parti PAS secara mantap. Strategi politiknya berjaya menambat hati rakyat Pasr Mas dengan memnangi kerusi parlimen Pasit Mas dengan majoriti 8.991 undi. Harapan rakyat Kelantan beliau menyokong pimpinan PAS kelantan dan berusaha memajukan negeri. Sebaliknya beliau mula mengkritik dan mengutuk kerajaan PAS dan pembangkang yang lain. Alasan yang diberikan beliau adalah wakil parlimen bebas dan mempunyai hak untuk mengkritik dan menyolong. Pendapatnya betul dan tidak salah dalam sebuah negera yang mengamalkan demokrasi. Bagaimanapun, beliau tidak mempunyai sifat setiakawan dan boleh dikatakan sebagai "kacang melupakan kulit". Sedikit sebanyak telah memberi tekanan dan kesan negatif kepada kerajaan negeri Kelantan dan pimpinan PAS secara keseluruhannya. Lain kali pimpinan PAS perlu lebih berhati-hati.


Beberapa bulan lepas masyarakat umum dihidangkan dengan masalah dalaman yang kononnya berlaku dalam institusi beraja dan berita pahit manis dalam istana negeri Kelantan. Media perdana yang menjadi tatapan orang ramai tidak putus-putus menyiarkan masalah dalaman yang hangat membelenggu institusi raja di Kelantan. Begitu glamour sekali kerabat diraja Kelantan. Masalah dan konflik ini sedikit sebanyak telah mengganggu pentadbiran kerajaan negeri. Mujurlah pemerintahan negeri Kelantan yang diketuai oleh Tuan Guru Nik Aziz boleh bersabar dan bertahan. Disokong pula oleh penggerak ekonomi dan pentadbirannya yang mantap dan begitu kuat mentalnya iaitu Datuk Husam Musa. Meskipun berhadapan dengan pelbagai kerenah dan tekanan beliau masih dapat mentadbir kerajaan negeri Kelantan dengan sempurna.


Dalam era teknologi maklumat yang kian canggih dan sangat meluas serta telah dapat dilayari oleh sebahagain besar ahli masyarakat, sebaran maklumat kononnya pihak PAS telah memperunttukkan sebanyak 4 juta dalam usaha melakukan perang saraf terhadap kerajaan BN dan menonjolkan kelemahan pemimpin-pemimpin tertentu dalam BN. Apabila berita sensasi ini tersebar terbayanglah di fikiran pembaca bahawa komplot ini mesti melibatkan beberapa pemimpin dalam kerajaan negeri Kelantan. Khabar angin yang didengar berkaitan berita yang belum tentu kesahihannya dihebahkan oleh individu yang sebelum ini begitu akrab dengan pemimpin-pemimpin terntentu dalam PAS. Senario ini amat mendukacitikan kerana kawan makan kawan. Mungkin kerana motif-motif tertentu individu ini sanggup menjadi lawan pula kepada sahabat rapatnya selama ini. Tidak salah kalau dikatakan tindak-tanduk individu ini boleh diibaratkan sebagai "duri dalam daging". Kononnya akan disiasat oleh SPRM. Namun setakat ini tiada kedengaran sebarang bukti yang jelas untuk melakukan dakwaan terhadap pemimpin-pemimpin terntentu dalam PAS. Parti PAS dan pemimpin kerajaan negeri Kelantan mengambil sikap "tunggu dan lihat". Memang wajar tindakan parti PAS dan pemimpin negeri kelantan kerana mereka mempunyai dan berhadapan dengan banyak isu lain yang harus diambil perhatian. Mereka juga perlu menumpukan perhatian kepada pentadbiran dan rakyat negeri Kelantan. Perkara remeh-temeh sepatutnya tidak harus dilayan.

Syabas dan tahniah kepada kerajaan negeri Kelantan kerana telah melaksanakan pentadbiran yang jujur dan telus. Sebahagian besar rakyat Kelantan berbangga dan setia di bawah kerajaan negeri yang diterajui oleh pemimpin-pemimpin PAS yang terdiri daripada para ulama dan profesional. Jika kita amati secara halus, Kelantanlah negari yang paling aman dan stabil dari segi politik. Tiada kedengaran percakaran dan pertelingkahan yang serius berkaitan kepimpinan negeri. Segala masalah yang wujud diselesaikan secara perbincangan yang sihat.


No comments:

Post a Comment