Sunday, July 24, 2011

CINTA ITU BUTA.

Siapakah yang mencipta ungkapan "cinta itu buta"? Tiada seorang pun yang dapat menjawab soalan ini. Cuma yang kita tahu ungkapan ini telah sekian lama digunakan dalam masyarakat Melayu. Maknanya ungkapan ini dimiliki bersama oleh orang yang mengaku dirinya "orang Melayu". Orang melayu mengatakan "cinta itu buta" kerana tiada siapa pun yang dapat menjangkau cinta seseorang. hanya dirinya sahaja yang tahu cintanya sendiri. Jarang sekali orang akan membocorkan rahsia cintanya kepada orang lain. Adalah sesuatu perbuatan yang aib dan memalukan jika minat terpendam seseorang diketahui oleh orang lain. (Dalam tulisan ini saya fokuskan kepada cinta antara seseorang lelaki yang bukan muhrim dengan seseorang perenpuan dan sebaliknya).


Perasaan cinta mula meresap dalam diri seseorang tidak kira lelaki atau perempuan apabila umurnya mencapai akil baligh. Pada peringkat inilah seseorang akan terserlah sifat keremajaannya. Sewaktu berada di khalayak ramai lebih-lebih lagi dengan rakan sebaya, seseorang akan cuba menghias diri sekacak atau secantik yang boleh. Sebelum keluar rumah terlebih dahulu seseorang akan bertanya pada cermin muka sama ada dia telah bersedia berhadapan dengan orang ramai atau belum. Lebih-lebih lagi kepada seseorang yang masih mengintai-intai peluang dalam proses mencari teman istimewa bagi mengisi kesunyian jiwa.

Sepasang remaja dan teruna yang telah berjaya menempatkan diri mereka dalam kalangan orang-orang yang bercinta perlu memastikan bahawa cinta mereka benar-benar sejati dan sebati antara satu sama lain. Mereka perlu mengukir janji untuk menjadi teman istimewa yang bersopan dan bertatasusila. Sesuatu adegan yang menjadi larangan sebelum tiba masanya harus dihindarkan sama sekali. Mereka harus berikrar untuk menjadi sepasang merpati yang sejoli. Seandainya ikatan ini berjaya disemai dan hati mampu disatukan maka mereka merupakan pasangan yang beruntung kerana pertemuan yang tidak disangka membuahkan ikatan yang diharapkan.

Dalam arena kasih dan sayang yang begini mereka telah menempatkan diri mereka dalam kelompok cinta yang tertutup, Perasaan dan hati masing-masing telah dikunci antara satu sama lain. Dalam situasi ini tiada niat dan hasrat langsung untuk memikat dan menggoda orang lain. Rentetan yang telah mereka lalui telah membuatkan mereka menanamkan rasa setia yang tidak berbelah bagi. Secara sedar atau tidak mereka telah membawa diri mereka melalui arus yang dikatakan sebagai "cinta itu buta".

Pasangan yang berada dalam lingkungan "cinta itu buta" telah mencapai tahap climaks arau kemuncak. Mereka telah berjaya melepasi beberapa siri ujian dan mungkin rintangan dalam usaha mencapai cinta yang harmoni dan intim. Dalam situasi yang paling manis tiada siapa pun yang boleh mengganggu dan menggugat ketulusan hubungan mantap hati dan jiwa mereka. Mereka telah mengenali secara mendalam antara satu sama lian. Benar sekali dalam alunan cinta mesra mereka memang tepahat beberapa ungkapan yang menjadi teras kepada ikatan keikhlasan mereka. Antara ungkapan yang menjadi pegangan mereka termasuklah "hodoh di mata orang, cantik di mara saya", "haya dia seorang jantung hatiku dan tidak terbanding dengan yang lain", "berkasih biar satu, berkawan biar beribu", "hanya dikau seorang permata hatiku" dan banyak lagi ungkapan yang lain.

Tuesday, July 12, 2011

PERHIMPUNAN BERSIH 2.0, 9 JULAI 2011

Himpunan Bersih 2.0 yang telah berlangsung pada 9 Julao yang lalu adalah hasil anjuran 62 NGO dan diketuai oleh seorang peguan yang sangat berpengalaman iaitu S, Ambiga. Objektif utama himpunan ini bagi menuntut lapan perkara pincang yang perlu ditangani dengan ikhlas oleh kerajaan dan Suruhanjaya Pilihan Raya. Himpunan ini tentu sekali mendapat sokongan yang padu daripada beberapa parti pembangkang utama di Malaysia termasuklah PKR, PAS dan DAP. Bermula dari bulan April lagi Himpunan Bersih secara aman telah disebarluaskan di beberapa media massa liberal dan berhaluan kiri. Berhaluan kiri di sini bermaksud pro kepada pembangkang. Beberapa orang pemimpin dari parti pembangkang pula menyatakan sokongan padu mereka kepada himpunan yang berbentuk protes dan menggambarkan kebangkitan rakyat. Tambahan pula butiran tuntutan dalam himpunan Bersih ini telah sekian lama diperjuangkan oleh semua parti pembangkang. Lapan perkara yang ingin diperjuangkan menerusi Himpunan Bersih 2.0 termasuklah:
1. Bersihkan senarai undi.
2. Menreformasi undi pos.
3. Guna dakwat kekal.
4. Masa kempen minima 21 hari.
5. Akses media yang bebas dan adil.
6. Kukuhkan institusi awam.
7. Hentikan rasuah.
8. Hentikan politik kotor.


Secara kesimpulannya, Himpunan Bersih 2.0 mewakili rakyat yang berkehendakkan pilihan raya dilaksanakan secara adil dan telus, di samping beberapa tuntutan yang sekian lama menjadi bahan kempen beberapa parti pembangkang. Setiap kali pilihanraya inilah modal kempen yang tidak lekang daripada pemimpin-pemimpin pembangkang.


Pada pendapat saya, Himpunan Bersih 2.0 tidak boleh dikatakan sebagai himpunan haram kerana himpunan ini telah dirancang dan dilaksanakan oleh beberapa NGO yang mungkin berdaftar dengan Pendaftar Pertubuhan. Bersih 2.0 pula merupakan slogan yang digunakan oleh perancang himpunan ini sebagai cetusan idea bagi menarik perhatian rakyat agar menyokong tuntutan yang kononnya menguntungkan rakyat secara keseluruhannya. Mereka juga telah menjelaskan berulang kali bahawa Himpunan Bersih 2.0 akan dilaksanakan secara aman. Perlembagaan Malaysia Perkara 10 (1)(b) dengan jelas memberikan keizinan kepada rakyat untuk menyuarakan sesuatu perkara iaitu semua warganegara berhak untuk berhimpun secara aman dan tanpa senjata.


Pastinya beberapa rundingan telah dibuat oleh wakil Himpunan Bersih 2.0 dengan beberapa agensi kerajaan yang berkaitan. Mereka tentunya telah membuat persidiaan yang rapi agar tidak berlaku sebarang provokasi dari mana-mana pihak yang tidak bertanggungjawab dan sengaja ingin menggagalkan Himpunan Bersih 2.0. Perkara paling penting yang dibuat oleh mereka ialah memohon permit daripada pihak polis untuk berhimpun secara aman. Walau bagaimanapun, mereka gagal mendapatkan permit dan Perhimpunan Bersih 2.0 tetap dilaksanakan tanpa mendapat restu daripada pihak kerajaan. Perhimpunan Bersih 2.0 tanpa permit boleh dikatakan sebagai perhimpunan haram. Bila berlaku perhimpunan haram polis bertindak dengan cara meminta mereka yang berhimpun secara beramai-ramai bersurai. Dalam rentetan inilah berlaku beberapa kejadian yang tidak enak mata memandang. Media tempatan sama ada yang berhaluan kanan dan kiri serta media asing menjadikan peristiwa pahit ini sebagai berita hangat yang menjadi tatapan tamai sama ada di dalam dan di luar negara.


Sewajarnya Kementerian Dalam negeri bertindak secara rasional dengan membenarkan penganjur melaksanakan Himpunan Bersih 2.0 secara bersyarat. Tepat sekali dengan saranan yang disyorkan oleh Perdana Menteri agar himpunan ini dilakukan du satu kawasan yang tidak mengganggu pergerakan orang ramai iaitu di stadium. Pihak polis yang berada di bawah KDN pula garus memberi permit kepada pihak penganjur. Dua pertubuhan lain mengambil kesempatan untuk berdemonstrasi kerana tidak sehaluan dengan pemikiran yang ingin dicetuskan oleh penganjur Himpunan Bersih 2.0. Mereka juga ada hak untuk medapatkan permit bagi tujuan berhimpunan. Dengan syarat berhimpun di lokasi yang yang berlainan dengan Himpunan Bersih bagi mengelakkan berlaku perselisihan faham yang boleh mencetuskan pergaduhan.

Sewaktu perhimpunan berlangsung pihak polis harus berperanan mengawal keselamatan bagi menjamin perhimpunan dilakukan secara aman. Mereka harus bertindak dengan tegas jika ada pihak yang tidak bertanggungjawab berniat jahat ingin melakukan provokasi. Pihak polis wajar mengawal secara ketat bebeberapa individu yang berarak secara aman ke Pintu istana agong bagi menyerahkan memorandum kepada Duli Yang Maha Mulis Seri Paduka baginda Yang Dipertuan Agong. i