Thursday, August 20, 2009

TEGURAN DAN KUTUKAN TERHADAP MENTERI BESAR KELANTAN MELAMPAU

Sememangnya saya seringkali bersikap liberal terhadap pertelagahan dan perselisihan faham yang berlaku di antara dua parti politik utama di negara kita iaitu UMNO dan PAS. Isu yang menjadi topik utama kedua-dua parti politik ini ialah berkaitan dengan golongan mana yang layak masuk syurga dan golongan manakah yang lebih menyeleweng. Pendek kata PAS cuba menonjolkan ciri-ciri Islam yang ada pada prinsip partinya. UMNO pula tidak habis-habis mengetangahkan kelemahan, penyelewengan serta terlalu ekstremnya pemimpin PAS. Untuk mengetahui dan mendalami hal saya biasanya akan menatap media massa berhaluan kanan termasuklah Berita Harian, Utusan Malaysia, TV RTM, TV3, TV9 dan yang sewaktu dengannya. Saya tidak melepaskan peluang membaca dan menonton media massa berhaluan kiri termasuklah Harakah, Siasah Suara keadilan, tvabtara dan sebagainya.

Sejak kebelakangan ini saya agak terangsang untuk membaca dan menonton kutukan-kutukan, nasihat sinis, sindiran dan cemuhan yang dilemparkan kepada Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat. Ini berikutan daripada kenyataan Mursyidul Am PAS itu yang mengatakan ajaran Islam yang diamalkan oleh UMNO tidak boleh membawa ahli atau penyokongnya ke syurga. Kalaulah benar sekalipun apa yang diperkatakan oleh Tok Guru wartawan tertentu dan penyokong UMNO yang tersinggung seharusnya meminta penjelasan lanjut daripada Datuk Nik Aziz. Tidak wajar rasanya seorang tokoh agama dan tokoh politik pembangkang itu dikutuk semasak-masaknya di beberapa media massa arus perdana selama beberapa hari dan masih hangat diperkatakan.

Jika diperhatikan inilah modal utama kempen pilihanraya kecil Permatang Pasir yang akan diadakan pada 25 Ogos ini. Calon yang bertanding pula satu lawan satu antara UMNO dan PAS. Sebetulnya merupakan musuh tradisi dalam arena politik tempatan.

No comments:

Post a Comment