Monday, August 24, 2009

DILEMA ADUN PKR KELUAR PARTI

Memenangi pilihanraya sama ada pilihanraya umum atau pilihanraya kecil amat menggembirakan dan seronok bagi calon yang menag. Dengan secara tiba-tiba calon yang berjaya akan glamour dan terkenal kerana dikenali dan dihormati oleh penduduk dalam lingkungan kawasannya. Bagaimanapun, jika calon yang menang itu dalam kalangan parti PKR, PAS atau DAP banyak cabaran, rintangan, cemuhan dan pujukan yang perlu ditempuhi dari semasa ke semasa. Semestinya calon yang mewakili parti yang menentang kerajaan pusat perlu mempunyai semangat yang kental serta tidak mudah putus asa bila berhadapan dengan masalah. Kadang-kadang sesuatu kerumitan dan kekalutan yang wujud sengaja dirancang dan kemudian dilaksanakan oleh pihak-pihak yang berkepentingan politik. Justeru, wakil rakyat yang mewakili salah satu komponen Barisan Alternatif terutama sekali PKR mesti berhati-hati dan waspada.

Dalam pilihanraya ke-12 yang telah diadakan pada 8 Mac, 2008 parti pembangkang mencapai kejayaan yang amat cemerlang dan sekaligus berjaya menjadi pemerintah kepada lima buah negeri. Dengan tidak disangka-sangka parti PKR telah menang besar dengan memperolehi 31 kerusi parlimen dan 40 kerusi Dewan Undangan Negeri. Keputusan yang luarbiasa ini menandakan parti PKR mula mendapat keyakinan rakyat secara keseluruhannya. Faktor utama kejayaan ini ialah keliber yang ada pada Dato' Seri Anwar Ibrahim kerana pidato dan ceramahnya mampu memukau dan mempengaruhi rakyat. Disokong pula dengan beberapa isu hangat yang tidak dapat diselesaikan oleh Barisan Nsional.

Sehingga kini tiga ADUN PKR yang telah melompat dan mengisytiharkan diri mereka sebagai calon bebas. Mereka yang dimaksudkan ialah Kept. (B) Mohd Osman Mohd Jailu ADUN Changkat Jering, Encik Jamaluddin Mohd Radzi ADUN Behrang dan yang terbaru ialah Mohd Radzhi Salleh AGUN Lunas. Alasan yang diberikan ialah tidak percaya dan tidak mempunyai persefahaman dengan pucuk kepemimpinan parti PKR.

Jelas sekali keyajinan dan kpercayaan yang diberikan oleh rakyat dipersiakan begitu sahaja. Sepatutnya setelah menjadi wakil rakyat beliau perlu bekerja untuk rakyat bukannya melayan kerenah pentadbiran parti ataupun terpengaruh engan pujukan serta rayuan demi kepentingan diri senidiri. Beliau harus turun padang untuk meninjau masalah dan keperluan kelompok rakyat yang diwakilinya.

Pucuk pimpinan parti dengan segera dan agresif harus mengorak langkah bagi membendung gejala lompat parti berterusan dalam kalangan ADUN dan ahli parlimen PKR. Dato; Seri Anwar perlu mengadakan perjumpaan dari semasa ke semasa bertujuan memberikan perangsang dan meniupkan kata-kata semangat agar terus setia dan bekerja untuk parti. Sasaran yang paling mustahak ialah mengekalkan serta memantapkan sokongan rakyat kepada parti PKR.

No comments:

Post a Comment