Thursday, December 17, 2009

TERIMA KASIH PASUKAN BOLA SEPAK BAWAH 23 TAHUN MALAYSIA

Dengan tidak disandarkan dengan harapan yang menggunung, pasukan bola sepak di bawah bimbingan jurulatih yang tidak pernah mengenal putus asa telah berjaya menggondol pingat emas dengan menewaskan pasukan Vietnam 1-0 yang disebut-sebut sebagai pasukan yang paling unggul dalam arema permainan bola sepak di Asia Tenggara. Pada pusngan awal pasukan Malaysia tidak diberikan harapan langsung untuk menang dan berjaya layak je pertandingan akhir kerana diletakaan dalam kumpulan A bersama-sama dengan pasukan Thailand dan pasukan Viernama. Kedua-dua pasukan ini dijangkakan mempunyai harapan yang tinggi untuk layak ke perlawanan akhir.


Ribuan penyokong Vietnam menyaksikan kemenangan Malaysia ke atas negara mereka di Stadium National Laos. Dalam usaha beberapa pemain Vietnam cuba sedaya upaya untuk mempertahankan gawang mereka agar tidak dibolos oleh tendangan pemain-pemain Malaysia. Rembatan Syafik Rahim terkena pada pemain Vietnam iaitu Main Xuan Hop dan bola terus melencong masuk ke dalam pintu gol tanpa dapat diselamatkan oleh pejaga gol mereka. Gol jaringan sendiri ini telah memberi peluang kepada Malaysia menggondol pingat emas dalam temasya Sukan Sea yang ke XXV. Kali terakhir Malaysia memenangi emas untuk acara bola sepak dalam temasya Sukan Sea ialah pada tahun 1989 di Kuala Lumpur. Maknanya penantian selama 20 tahun telah membuahkan kejayaan. Tidak sia-sialah TV2 dan TV3 berusaha untuk menyiarkan secara langsung perlawanan akhir ini. Rakyat malaysia yang berminat dengan sukan bola sepak dapat menyaksikan dan meraikan kejayaan Malaysia secara terus dari Stadium National Laos.


Setelah Malaysia layak ke peringkat akhir jurulatih Vietnam, Henrique Calisto begitu gembira sekali. Pada anggapannya inilah peluang terbaik Vietnam setelah tiga kali berturut-turut hanya mendapat pingat perak. Musuh tradisinya Thailand telah ditewaskan oleh Malaysia 2-1 pada peringkat awal. Beliau masih tidak sedar bahawa kejayaan Malaysia menundukkan juara bola sepak Sukan Sea lapan kali berturut-turut menandakan pasukan Malaysia telah mulai mantap dan agak kuat. Baginya Malaysia tiada masalah untuk ditewaskan kerana pada pusngan awal dengan mudah pemian Vietnam berjaya menewaskan Malaysia dengan kedudukan 3-1. Menurutnya kesebelasan pemain Vietnam memang bersedia untuk bertarung dengan pasukan Malaysia yang dianggap pasukan belasahan.

Setelah berjaya menewaskan Laos 3-1 pada peringkat separuh akhir semangat pasukan Malaysia terus membara untuk memburu kejayaan pada perlawanan akhir menentang pasukan Vietnam yang amat digeruni. Dengan tunjuk ajar yang diketuai oleh K. Rajagopal akhirnya dengan tidak diduga sama sekali kilauan emas menjadi milik Malaysia. Kali terakhir Malaysia menggondol emas di gelanggang asing ialah pada tahun 1979 di Jakarta. Pada waktu ini pasukan Malaysia diketuai oleh penyerang berbisa Mokhtar Dahari yang kini menjadi legenda bola sepak Malaysia.

Dengan kejayaan ini diharapkan semangat "Malaysia Boleh" akan terus tertanam dalam jiwa setiap pemain Malaysia dan terus melakar kejayaan dalam pertandingan-pertandingan lain di peringkat antarabangsa. Pasukan bola sepak Malaysia dari sekarang mesti bersedia sekurang-kurangnya layak ke Sukan Asia pada tahun hadapan.




No comments:

Post a Comment