Friday, December 18, 2009

BAJET 2010 HANYA LULUS DENGAN MAJORITI 3 UNDI SAHAJA DI DEWAN RAKYAT

Pada jam 11.15 malam, 14 Disember 2009 satu detik yang mencemaskan berlaku dalam Dewan Rakyat di mana bacaan kelai ketiga Bajet 2010 diluluskan dengan majoriti tiga undi sahaja. 66 undi yang menyokong daripada anggora Parlimen BN dan 63 undi membantah daripada amggota Parlimen PR. Mujurlah Datuk Seri Najib dan Tan Sri Muhyiddin bergegas ke Dewan Rakyat untuk sama-sama mengundi. Jika tidak sempat hanya satu undi sahaja majoriti. Sebelumnya kedua-dua pemimpin utama negara itu menghadiri tugas rasmi di ibu kota. Atas rasa tanggungjawab dan komitmen yang tinggi beliau berdua dengan segera ke Dewan Rakyat demi menjaga maruah parti yang memerintah.


Terdahulu Kementerian Dalam Negeri yang diterajui oleh Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein mengalami nasib yang lebih memalukan di mana bajet 2010 untuk kementeriannya hanya lulus dengan majoriti satu undi sahaja. Pada ketika itu perdana menteri dan timbalannya tidak dapat hadir kerana menghadiri majlis rasmi yang memerlukan komitmen mereka. Sebelumnya perdana menteri telah mengingatkan semua ahli parlimen BN agar hadir ke Dewan Rakyat bertujuan menyokong bajet bacaan kali ketiga untuk semua kementerian. Kehadiran semua ahli parlimen BN penting bagi memastikan jumlah ahli parlimen BN melebihi jumlah ahli parlimen Pakatan Rakyat.


Sebagai mewakili parti yang memerintah iaitu Barisan Nasional sebahagian besar ahli parlimen mesti menghadiri sidang Dewan Rakyat dengan penuh tanggungjawab. Mereka dipilih oleh rakyat dan mesti menunaikan janji kepada rakyat untuk menyuarakan segala keperluan dan kehendak serta menyokong dasar dan bajet yang diperuntukkan kepada rakyat. Dalam tempoh hampir dua bulan iaitu dari 19 Oktober hingga 17 Disember 2009 takkanlah kebanyakan ahli parlimen terlalu sibuk sehingga tiada ruang dan peluang langsung untuk sama-sama hadir ke Dewan Rakyat. Tempoh berkenaan ialah jadual yang telah ditetapkan kepada semua ahli parlimen bagi membahaskan, menyemak dan akhir sekali menyokong bagi meluluskan bajet secara keseluruhannya bagi tahun 2010. Pada 14 DIsember 2009 iaitu hari yang telah ditetapkan untuk menokong atau membantah belanjawan bagi tahun 2010 seramai 74 orang ahli parlimen BN yang tidak hadir dan hanya 48% sahaja yang hadir ke Dewan Rakyat berbanding parti pembangkang 77% yang hadir iaitu seramai 63 orang ahli parlimen.


Sudah menjadi dasar dan prinsip parti pembangkang yang sentiasa mencari kelemahan dan kesilapan yang dilakukan oleh parti yang memerintah. Dalam hal ini tentunya mereka tidak akan menyokong bajet 2010 yang telah dibentangkan di parlimen. Pada sesi perbahasan di parlimen ketua pembangkan di parlimen iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim telah menjelaskan dan mengetengahkan beberapa kelemahan yang terserlah dalam bajet 2010. Setelah bacaan kali ketiga dan dibuat undi belah bahagian tentunya semua ahli parlimen pembangkan yang hadir tidak menyokong bajet 2010. Mujurlah parti BN mendapat majoriti 3 undi bagi menjamin belanjawan tahun 2010 dapat digunakan oleh semua kementerian.


Seamdaomya beberapa ahli parlimen BN tidak sempat untuk ke parlimen dalam tempoh yang ditetapkan memungkinkan parti BN kalah dalam undian secara belah bahagian dan bajet tahun 2010 tidak diluluskan. Jika ini yang berlaku kerajaan sukar beroperasi. Mengikut konvensyen yang diamalkan di negara-negara lain termasuk negara Komanwel, Parlimen akan dibubarkan dan Perdana Menteri digantikan jika bajet nasional tidak diluluskan.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia telah menjelaskan perkara ini kepada semua ahli patlimen yang hadir. Secara tegas beliau mengatakan bahawa sekiranya pembentangan bajet tidak diambil serius oleh ahli Parlimen, terutama sekali penyokong kerajaan, maka kerajaan terpaksa membubarkan Parlimen untuk menghadapi pilihan raya sekali lagi. Secara konvensyen apabila ini yang berlaku kerajaan kalah dalam undian dan seolah-olah undi tidak percaya kepada kerajaan yang memerintah. Kesannya Dewan Rakyat terpaksa dibubarkan. Bila pilihanraya perlu diadakan akan melibatkan pengguinaan wang yang banyak.

Peristiwa pahir ini merupakan satu pengajaran yang harus dipandang serius oleh Perdana Menteri dan Timbalannya, semua menteri dan timbalan menteri. Semua yang terlibat harus sedar bahawa mereka dipilih oleh rakyat dan mereka merupakan insan terpilih yang dihormati oleh rakyat. Mereka harus menunaikan tanggungjawab untuk berkhidmat secara jujur kepada rakyat. Dalam usaha memulihkan keyakinan rakyat perkara seumpama ini tidak harus berulang lagi. Mereka tidak seharusnya menyalahkan pembangkang kerana dasar mereka sentiasa mencari kesalahan yang dilakukan oleh parti yang memerintah. Menghadiri sidang Dewan Rakyat merupakan kemestian bagi semua Ahli Parlimen.

No comments:

Post a Comment