Friday, August 19, 2011

Orang Islam di Malaysia Berpecah Kepada Tiga Kumpulan

Dalam meneliti berita dan maklumat dalam Malaysiakini, Saya terangsang dengan satu pendapat yang diluahkan oleh mantan PM iaitu Tun Dr. M. Menurutnya sekarang ini beliau cukup bimbang dengan orang Islam di Malaysia yang berpecah kepada tiga kumpulan. Beliau menyuarakan kerisauannya dalam majlie berbuka puasa di Masjid Al-Ehsan, Batu 3, Kodiang, Jerlun baru-baru ini. Pada pemahaman saya, tiga kumpulan orang Islam yang dikatakan berpecah itu ialah yang menyebelahi parti politik iaitu UMNO, PAS dan Parti Keadilan Rakyat.

Sebenarnya Orang Islam yang menyebelahi UMNO dan orang Islam yang menyebelahi PAS telah sekian lama berlaku di Malaysia. Sejak wujudnya Parti PAS iaitu pada 23 Og0s atau 24 November 1951 memang akan wujud orang Islam yang menyebelahi PAS. Puncanya sudah menjadi prinsip Parti PAS ingin menegakkan pemerintahan dan pentadbiran yang mengikut undang-undang dan bercirikan Islam. Maknanya Parti PAS berazam ingin mewujudkan sebuah negara Islam. Sudah tentu menjadi saingan kuat kepada PARTI UMNO yang ahli-ahli juga ialah orang Islam. Bezanya Parti UMNO memperjuangkan pemerintahan dan pentadbiran yang bercirikan Demokrasi Berparlimen. Islam merupakan salah satu unsur dalam pentadbiran dan pemerintahan iaitu penerapan nilai-nilai Islam. Secara nyata dari segi cara dan ideologi politik jelas berbeza antara orang lsam yang bernaung di bawah parti PAS dengan orang Islam yang bernaung di bawah parti UMNO.

Satu lagi parti yang majoritinya orang Islam ialah Parti Keadilan Rakyat yang mula beroperasi secara aktif pada 3 Ogos 2003. Nama PKR wujud setelah penggabungannya dengan PRM. Meskipun keanggotaannya dibuka kepada semua kaum namun majoriti penyokongnya ialah orang Islam. Matlamat utama perjuangan mereka ialah keadilan dan menentang segala penyelewengan dan rasuah. Tokoh dan idola parti ini ialah Datuk Seri Anwar Ibrahim. Perbezaan orang Islam dalam PKR dan UMNO cumalah daripada aspek idologi politik sahaja. Mereka memang tidak sehaluan dengan orang Islam dalam UMNO. Mereka berkawan dengan orang Islam dalam pari Islam demi kerana dalam satu barisan akternatif. Matlamat mereka ialah untuk menentang Barisan Nasional.

Kita semua sedia maklum wujudnya kumpulan orang Islam yang ketiga ini bermula pada tahun 1998. Punca utama ialah ketidaksefahaman dalam pemerintahan dan pentadbirtan antara dua orang pemimpin pada waktu itu. Setelah penyelesaiaan menemui jalan buntu berlakulah pergaduhan dan berakhir dengan pemecatan. Bermula dari peristiwa inilah wujudnya Parti Keadilan Nasional. Sama-samalah kita fikirkan siapa yang menjadi dalang sehingga berlakunya perpecahan dan wujudnya kumpulan ketiga orang Islam.



No comments:

Post a Comment