Monday, October 18, 2010

KAWALAN KESELAMATAN DI TEMPAT SAYA TELAH DIHENTIKAN

Pada 28 Februari 2009, berlaku satu rompakan yang amat dahsyat dan menakutkan di salah sebuah rumah di lorong tempat saya tinggal. Rumah berkenaan selang tiga buah rumah dengan rumah saya. Lima orang perompak yang bersenjatakan pistol dan parang telah memasuki rumah berkenaan dan melakukan rompakan. Peristiwa pahit itu berlaku lebih kurang pada jam 4.00 pagi. Salah seorang jiran saya ternampak perompak berkenaan dan memandang ke arah mereka menerusi tingkap. Lantas jiran saya telah diugut dan diminta jangan berbuat apa-apa jika tidak akan ditembak.


Ekoran daripada peristiwa tersebut, beberapa orang penghuni telah mengadakan mesyuarat tergempar bertujuan untuk mencari jalan penyelesaian bagi mengatasi masalah rompakan dan pecah rumah yang telah berlaku beberapa kali dalam tempoh beberapa bulan kebekalangan sebelum peristiwa tersebut. Satu persetujuan telah dicapai iaitu mengadakan pengawal keselamatan sepanjang lorong tempat saya tinggal. Mereka yang berkenaan terus menubuhkan Jawatankuasa Lorong bertujuan memastikan keselamatan lorong berkenaan terjamin. Beberapa orang ahli jawatankuasa terus menjalankan tugas mereka dengan bergerak dari rumah ke rumah bertujuan memberitahu hasrat murni mereka. Daripada maklum balas yang diterima majoriti menyokong dan ada segelintir penghuni yang menentang. Oleh kerana 95% penghuni menyokong kawapan keselamatan dimulakan pada bulan April di mana ketua sebuah rumah dikenakan bayaran RM135,00 seorang. Bermulalah dari bulan itu lorong tempat saya tinggal mula dikawal oleh RELA.


Kawalan keselamatan anggota RELA memang berkesan kerana dari bulan Aprul 2009 hingga pertengahan bulan Oktober 2010 tiada sebarang jenayah yang berlaku di lorong ini, iaitu tempoh kawalan keselamatan RELA beroperasi. Semua penghuni berasa selesa dan pada waktu malam mereka boleh tidur dengan nyenayak tanpa sebarang kebimbangan.

Dukacita kerana dari bulan ke bulan kadar kutipan bayaran bulanan semakin berkurangan. Semakin ramai ketua rumah tidak bertanggungjawab dan tidak mahu bekerjasama. Dari bulan Ogos hingga pertengahan Oktober 2010 beberapa orang jawapankuasa keselamatan lorong terpaksa menampung defesit dengan wang mereka. Tanpa segan silu mereka terpaksa bergerak dari rumah ke rumah bertujuan bagi memujuk ketua rumah yang tidak mahu menjelaskan bayaran bulanan. Jawatankuasa Keselanatan Lorong juga telah mengadakan dua pertemuan dengan penghuni lorong. Malang sekali masih ramai yang tidak mahu bertolak ansur dan bekerjasama. Mahu tidak mahu pada 16 Oktober 2010 kawalan keselamatan lorong oleh RELA telah ditamatkan.

Majoriti penghuni lorong ini berasa kecewa dengan sikap negarif yang dirunjukkann oleh 30% penghuni lorong yang mementingkan diri sendiri. Kebanyakan alasan yang diberikan tidak masuk akal kerana mereka bukan tidak mampu. Majoriti rumah di lorong ini mempunyai dua buah kenderaan. Mereka sebenarnya berkemampuan tetapi sengaja menunjukkan sikap keras kepala.

No comments:

Post a Comment